Otsikko
Kysymykseni koskee Ilmari Kiannon Punainen Viiva -kirjaa. Olen lukenut kirjan lukioajoilla ja nyt mieleeni tuli yksi asia kirjasta, mutta kukaan muu ei muista…

Kysytty

Hei,

Kysymykseni koskee Ilmari Kiannon Punainen Viiva -kirjaa.
Olen lukenut kirjan lukioajoilla ja nyt mieleeni tuli yksi asia kirjasta, mutta kukaan muu ei muista vastaavaa kirjasta.

Kirjassa agitaattori käy puhumassa äänestämisestä ja kuinka on tärkeätä, että jokainen käy vetämässä punaisen viivan äänestyslippuun.
Muistikuvani on, että agitaattori olisi kehottanut äänestäjiä osoittamaan äänen merkitystä ja tekemään haavan sormenpäähän ja vetämään punaisen viivan omalla verellä.
Onko kirjassa tällainen maininta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmari Kiannon Punaisessa viivassa agitaattori Puntarpää tosiaan agiteeraa kansaa äänestämään, eli vetämään ensi kerran punaisen viivan äänestyslippuun, ja nimenomaan sosiaalidemokraatien ehdokaslistalle.

Hän ei kuitenkaan kehota haavan tekemiseen, vaan siitä puhutaan mökeissä ennen äänestystä pohdittaessa sitä, kuinka se viiva oikein vedetään. Arvellaan, että punainen viiva on vedettävä omalla verellä, ja jos veri ei kynnen alta itsestään tirskahda, niin "... pitääpä sitten puukon kärellä vähän reijän tapaista tuikata vaaliin lähtiessä" (s. 159, 1967, 1. p. 1909).