Narkomaanien piikitystilaa Helsinkiin perustellaan turvallisella huumeidenkäyttö ympäristöllä sekä huumeruiskujen poistumisella leikkikentiltä. puistoista ja…

Kysytty

Narkomaanien piikitystilaa Helsinkiin perustellaan turvallisella huumeidenkäyttö ympäristöllä sekä huumeruiskujen poistumisella leikkikentiltä. puistoista ja kadunkulmista.

Kuinka kotinurkiltaan kaman ostavat vierotusoireissaan matkaavat turvalliseen piikitystilaan kun ensimmäinen ajatus on työntää kamaa suoneen mahdollisimman pian?
Aiotaanko samalla antaa tilat diilereille jotta piikitystilassa olisi riittävästi halpaa kamaa tarjolla ja kenties ilmaiset matkakortit asiakkaille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunki on kaupunginvaltuutettujen aloitteesta selvittänyt mahdollisuutta avata avoimia ja valvottuja huumeiden käyttöön tarkoitettuja tiloja. Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan nimeämän, muun muassa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisista sekä Helsingin poliisilaitoksen edustajasta koostuneen työryhmän selvitys valmistui 1.2.2019. Selvityksessä todetaan, että kansainvälisten kokemusten perusteella valvotut, huolellisesti suunnitellut ja oikein sijoitetut käyttötilat vähentävät huumehaittoja, minkä lisäksi niillä voi olla suotuisia vaikutuksia myös yleiseen järjestykseen, julkisten tilojen siisteyteen ja asuinympäristöjen turvallisuuden tunteeseen. Suomessa kokeilun toteuttaminen vaatisi kuitenkin erillislain, jonka säätämistä Helsingin kaupunginhallitus onkin esittänyt valtioneuvostolle 1.4.2019.

Valvottuja tiloja, joissa sallitaan käyttää huumausaineita puhtaissa ja valvotuissa oloissa, on perustettu moniin läntisen Euroopan maihin 1980-luvun lopulta alkaen. Myös esimerkiksi Kanadassa on 2000-luvulla perustettu useita vastaavia tiloja. Näissä maissa kokemukset ovat olleet pääosin positiivisia, vaikka kriittisiä puheenvuoroja ja tutkimuksiakin on toki julkaistu.

Lähteitä ja lisätietoja:

Kaupunginhallitus: Esitys valtioneuvostolle huumeiden käyttöhuoneen kokeilun oikeuttavan erillislain säätämisestä. 1.4.2019. https://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-2018-010000/khs-2019-14/

Marko Niemi: Piikityshuoneet yleistyvät Euroopassa. Yle, 26.10.2013. https://yle.fi/uutiset/3-6899838

Elana Gordon: What's The Evidence That Supervised Drug Injection Sites Save Lives? NPR, 7.9.2018. https://www.npr.org/sections/health-shots/2018/09/07/645609248/whats-the-evidence-that-supervised-drug-injection-sites-save-lives

Robin Levinson-King: The Canadian city where addicts are allowed to inject. BBC, 7.8.2017. https://www.bbc.com/news/world-us-canada-40828608