Kysyisin missä sijaitsi A.Aimon ja Dallapen esittämän 1934 jenkan Korholan komiassa talossa Korholan talo. Oliko levykotelon talokuva juuri se talo.

Kysytty

Kysyisin missä sijaitsi A.Aimon ja Dallapen esittämän 1934 jenkan Korholan komiassa talossa Korholan talo.
Oliko levykotelon talokuva juuri se talo.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Savossa on paljon Korhola-nimisiä taloja. Rautalammilla on Korholan kartano, josta ainakin kerrotaan sen olevan juuri "se Korhola", mutta varmuutta emme asiaan saaneet. Tässä linkki Korholan kartanon sivuille:

http://www.korholankartano.fi/index.html

1 ääntä

Kommentit

Perimätiedon mukaan laulun tekivät sen topparoikan miehet, jotka rakensivat Savonlinna -Pieksämäki rautatietä 1911-1913. Rata kulki Rantasalmen Parkumäessä Korholan talon läheltä. Veikko Lavin "Isojen poikien" laulussa Korholan tyttäret mainitaan myös Lammasmäki, mikä niinikään sijaitsee Rantasalmella. Laulun Hiljuska oli myöhemmin tunnettu pitojen emäntä.

Laulun talo on edelleen Maaningalla ;
https://www.google.com/search?gs_ssp=eJzj4tVP1zc0TDMyK8gqtyw3YPSSzM4vys…

Kirjassa : Maaningan Korholan Korhosten jälkipolvia
Kirja
Luoma, Ritva, 1946-
[Jarmo Pelli] [2008]
NÄYTÄ MUUT VERSIOT (1)
Ulkoasu
495 sivua : kuvitettu, karttoja, nuotteja ; 30 cm
Kieli
suomi
Alkuteoksen kieli
suomi
Huomautukset
Tekijä: Ritva Luoma.
Osa julkaisuista ilman ISBN-tunnusta.
Julkaistu [Paimela] : [Jarmo Pelli] [2008]
Luokitus
udk 929.5/.9
Aiheet
Korhonen, → suku.
sukututkimus
Valmistaja (Lahti : Aldus)
ISBN
978-952-92-4909-1 nidottu
on kuva ja sanat

Olen kirjassa mainittua jälkipolvea ...