Kysyisin Bestseller-aineiston lainauksesta. Miksi sitä ei voi uusia netissä, kun kuitenkin se on uusittavissa kun menee kirjastoon. Kysyin tätä käydessäni…

Kysytty

Kysyisin Bestseller-aineiston lainauksesta. Miksi sitä ei voi uusia netissä, kun kuitenkin se on uusittavissa kun menee kirjastoon. Kysyin tätä käydessäni Kivenlahden kirjastossa ja sieltä vastattiin että "en tiedä, pitää varmaan kysyä johtajalta". Nyt sitten kysyn "johtajalta". Monta kertaa esim. muistelmat esim. Hitler, että ei niitä viikossa kukaan pysty lukemaan Ja kun kuitenkin ne voi kirjastossa käydä uusimassa kun vain jaksaa sinne raahautua. Vastausta odottaen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-kirjastojen Bestseller-kirjat ovat suosikkikirjoja, joilla yleensä on pitkät varausjonot, ja joita asiakas joutuu varattuaan jonottamaan kuukausiakin. Osa näistä suosituista kirjoista on koottu erilliseen Bestseller-hyllyyn. Näin kirjastoon tuleva asiakas voi saada hyvinkin suositun kirjan nopeasti luettavakseen. Näillä kirjoilla on vain viikon laina-aika, jotta mahdollisimman moni saisi lukea kirjan. Siksi niitä ei myöskään saa uusia (eikä edes varata puhelimitse), jotta nimenomaan kirjastoon tulemalla löytäisi myös uusinta ja suosituinta aineistoa. Bestseller-kirjoja ei myöskään voi varata.

Kirjastossakaan kirjaa ei uusita. Sen voi palauttaa ja lainata sitten uudelleen. Tarkoitus olisi, että kirja siirtyisi seuraavalla lainaajalle, mutta edellinen lainaaja voi kyllä lainata kirjan toistamiseenkin. Jos kirja on liian paksu viikossa luettavaksi, kannattaa varata tavallinen neljän viikon laina.