Kysyin täällä joskus aiemmin, että milloin naisen ei ole enää ollut pakko ottaa miehen sukunimeä avioituessaan. Vastaus oli, että tuo pakko poistui vuonna 1986…

Kysytty

Kysyin täällä joskus aiemmin, että milloin naisen ei ole enää ollut pakko ottaa miehen sukunimeä avioituessaan. Vastaus oli, että tuo pakko poistui vuonna 1986. Nyt kaverini väittää, että tuntee monta pariskuntaa, jotka ovat avioituneet ennen vuotta 1986 ja heillä on eri sukunimi. Mikä on selitys tähän?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos puolisot on vihitty avioliittoon ennen 1.1.1986, vaimolla on oikeus avioliiton aikana ottaa sukunimekseen se nimi, joka hänellä oli naimattomana ollessaan, ilmoittamalla siitä kirjallisesti sille maistraatille, jonka toimialueella hänellä on kotikunta tai väestökirjanpitokunta.

Nimiasioista löytyy tietoa maistraatin sivuilta, https://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/nimiasiat/

1 ääntä

Kommentit

tuokin vastaus on edelleen osittain väärä tai ainakin puutteellinen. Ennen vuotta 1986 on jo voinut ottaa "kaksiosaisen" sukunimen eli "entinen nimi-miehen sukunimi" lisäksi on voinut ottaa takaisin "tyttönimensä" ainakin jos on ollut jo aiemmin naimisissa eikä halunnut pitää exmiehensä sukunimeä.