Kyselisin rommiaromin (Dr Oetker) käytöstä, johon en ole löytänyt minkäänlaista toimivaa ohjetta. Ongelma on aromin määrä; paljonko sitä tulisi lisätä…

Kysytty

Kyselisin rommiaromin (Dr Oetker) käytöstä, johon en ole löytänyt minkäänlaista toimivaa ohjetta. Ongelma on aromin määrä; paljonko sitä tulisi lisätä jäähtyneeseen nesteeseen (myös nesteen määrä?), että aromi hieman maistuisikin? Entä minkä verran tulisi laittaa taikinaan, jos sitä siihenkin laittaisi?
Samoin, minkä verran karvasmanteliöljyä annostellaan esim. laskiaispulliin?

Vastaus

Vastattu

Leivontaresepteissä, joissa käytetään rommiaromia, määrä on 1-4 tl. Taikinan koko ohjeissa on kuivakakun kokoluokkaa. Myös valmistajan tuotekuvauksessa kerrotaan, että sitä käytetään leivonnassa "pieniä määriä". Määrä riippuu kuitenkin leivonnaisesta, johon sitä käytetään, ja siitä miten voimakkaan rommin maun kakkuun haluaa. Joissain ohjeissa oli valmiiksi 1-2 tl, mutta neuvottiin tuplaamaan määrä, mikäli haluaa voimakkaamman rommin maun.

Laskiaispullien mantelimassaan neuvotaan laittamaan karvasmanteliöljyä 1-2 tippaa. Ohje mantelimassan valmistamiseen löytyy esimerkiksi DanSukkerin sivuilta.

Vastaus ei ole kysymyksiisi täysin kattava, koska leivonta ei kuulu kirjastonhoitajan osaamisalueeseen. Leivontaan liittyviä kysymyksiä voi esittää esimerkiksi leivontablogien kommenttipalstoilla tai sivustoilla, joilla julkaistaan leivontaohjeita (kuten Kinuskikissa tai Hellapoliisi). Niistä saat kokemukseen perustuvaa tietoa ja ohjeita.