Otsikko
Kyllikki Saaren murhamysteerin epäillyt

Kysytty

Kyllikki Saaren murhamysteeri on varmasti yksi tunnetuimpia mysteerejä Suomessa. Olen miettinyt, että olivatko kaikki siitä syytetyt ihmiset miehiä vai syytettiinkö siitä naisiakin? Tai että tekijä/tekijät eivät olisi tarkoituksellisesti tahtoneet tappaa häntä vaan kyseessä olisi ollut vahinko ja tekijät/tekijä olisivat menneet paniikkiin ja haudanneet hänet siksi suohautaan? Jos tarkoitus olisi ollut tehdä "pelkkä seksuaalirikos" (joka tietenkin on sekin vakava rikos) mutta Kyllikki olisi siinä sattunut kuolemaan. Onko sitä tutkittu? Entä sitä, että tekijöitä olisi ollut yhden sijaan useita?

Vastaus

Vastattu

Vuonna 1953 tapahtuneesta Kyllikki Saaren surmasta ei ole koskaan syytetty ketään, mutta epäiltyjä on ollut kymmeniä. Anssi Orrenmaan Seura-lehdessä vuonna 2014 ilmestyneessä artikkelissa tapauksen tutkinnanjohtaja kertoo, että selvitettyjä tutkintalinjoja on yhteensä 370 ja mappeihin koottua aineistoa "vaatekaapillisen verran". Oletettavaa siis on, että hyvin monenlaisia mahdollisia tapahtumakulkuja on selvitetty. Poliisin tutkimusten lisäksi tapaus on ollut suosittu spekulaation aihe myös paikkakuntalaisille ja muille kiinnostuneille. Artikkelissa esitellään joitakin tunnetuimpia teorioita: https://seura.fi/ilmiot/mysteerit/kyllikki-saari-surma-1953-suohaudan-m….

Tapaukseen liittyvää tietoa, uutismateriaalia ja dokumentti YLE:n Elävässä arkistossa: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/09/09/kyllikki-saaren-surma-jai-ikui….

Aiheesta on ennakkotietojen mukaan ilmestymässä syksyllä 2020 Juho Saaren kirjoittama kirja Kuuluisan kuoleman varjo : Miksi Kyllikki Saaren murha ei unohdu (Gaudeamus).