Kyllikki Mäntylän teoksen Kellonsoittaja sanotaan sijoittuvan Kiteelle ja kertovan paikkakunnan henkilöistä. Jos näin on, keitä kirjassa mainitut ihmiset ovat?

Kysytty

Kyllikki Mäntylän teoksen Kellonsoittaja sanotaan sijoittuvan Kiteelle ja kertovan paikkakunnan henkilöistä. Jos näin on, keitä kirjassa mainitut ihmiset ovat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,
Kyllikki Mäntylän lehtihaastattelun (Karjala 1969 : 2) mukaan Kellonsoittaja kertoo "Kitelästä, lapsuuteni parhaimmasta leikkipaikasta". Kyseessä ei ole siis Kitee vaan rajan taakse jääneen Impilahden kunnan Kitelän taajama. Kirjan henkilöt tulevat siis hänen lapsuudestaan ja niitä lienee mahdotonta jäljittää.