Kuuluuko Tukholman Södermalm Uppsalan vai Södermanlandin maakuntaan?

Kysytty

Kuuluuko Tukholman Södermalm Uppsalan vai Södermanlandin maakuntaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos puhutaan maakunnista, tarkoitat varmaan Uplantia (Uppland), et Uppsalaa. Siitä, kumpaanko maakuntaan Tukholman Södermalm kuuluu, näyttää olevan hieman eri tulkintoja. Löysin kuitenkin netistä kommentteja, joiden mukaan se kuuluisi Uplantiin, ja raja olisi joissain kartoissa merkitty väärään kohtaan. Ohessa tarkemmin:

Tukholman lääni (ruots. Stockholms län) on yksi Ruotsin 21 läänistä. Se sijaitsee Ruotsin itärannikolla Itämeren rannalla. Läänin länsiosan jakaa kahtia Mälarenin vesistö. Läänin pohjoisosa kuuluu Uplannin ja eteläosa Södermanlandin historialliseen maakuntaan.
(Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Tukholman_l%C3%A4%C3%A4ni )

Aihetta käsitteleviltä ruotsalaisilta keskustelupalstoilta lainattua:

“Före Stockholms grundläggning hörde den ö som blev Södermalm till Solna socken, och ligger alltså i Uppland.”

”Däremot så finns det en kartografisk anomali eller lustighet i KAK:s bilkarta version 1948. Nämligen så finns ett specialblad, uppslaget 15, över Storstockholm och kommunerna norr och söder om huvudstaden. På den kartan går nämligen gränsen mellan Uppland och Södermanland inte vid Slussen eller i Gamla Stan utan söder om Södermalm i Årstaviken och Hammarby Sjö. Där är nämligen utmärkt med korta streck det som i kartans teckenförklaringar kallas för "Landskapsgräns, ej sammanfallande med länsgräns" och enligt den så tillhör alltså Södermalm landskapet Uppland och allt som är söder om Söder räknas till Södermanland."

(Lähde: https://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=37006)

“Vid förfrågan förra året fick jag bekräftat direkt av en handläggare på Riksantikvarieämbetet att hela Stockholms innerstad hör till Uppland. De flesta moderna kartor anger dock Norrström som gräns.”

(Lähde: http://www.tydal.nu/postvagnen/228200.htm)

Täysin varmaa vastausta en tietenkään pysty antamaan, varsinkin kun asia tuntuu olevan osalle ruotsalaisistakin epäselvä. Kallistuisin kuitenkin Uplannin puolelle, koska viimeinen lainaamani kommentoija kertoo tarkistaneensa asian suoraan viranomaisilta.