Kuulin ihmeekseni, että esimerkiksi kakkutaikinan saa nostettua ilman hiivoja sun muita leivinjauheita, jotenkin kananmunan avulla. Voiko tällainen olla totta?…

Kysytty

Kuulin ihmeekseni, että esimerkiksi kakkutaikinan saa nostettua ilman hiivoja sun muita leivinjauheita, jotenkin kananmunan avulla. Voiko tällainen olla totta? Jos on, kuinka se tapahtuu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nostatus kananmunan avulla tulee kyseeseen lähinnä tavallisesti leivinjauheella tai soodalla kohotettavia taikinoita valmistettaessa. Jos leivonnaisiin pannaan paljon munia ja vatkataan ne hyvin, ei kohotusaineita tarvita. Kun kevyeen taikinaan vatkataan runsaasti ilmaa, se kohottaa taikinan kuten esimerkiksi sokerikakussa. Voitaikinoissa toimii niihin kaulittu voi kohotusaineena.

Lähteet:
Marja Helaakoski-Tuominen, Pula-ajan keittokirja. WSOY, 1941
Keittotaito. WSOY, 1977