Kuoliko yhdysvaltalais-suomalainen kirjailija Jim Thompson 1. vai 2. elokuuta 2014?

Kysytty

Kuoliko yhdysvaltalais-suomalainen kirjailija Jim Thompson 1. vai 2. elokuuta 2014?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa vuodesta 1998 asunut kirjailija Jim Thompson (s. 1964) kuoli tapaturmaisesti Lahdessa 1.8.2014.

Englanninkielisessä Wikipediassa päiväksi on kirjattu toinen elokuuta, mutta lähteenä on käytetty Helsingin Sanomien verkkoversiossa 3.8. julkaistua uutista, jossa kuolinpäivämäärää ei mainita.

Thompson käytti Yhdysvalloissa etunimeä James erottuakseen vanhemmasta rikoskirjailija Jim Thompsonista (1906-77).

Lähteet:

Muistokirjoitus Helsingin Sanomissa 7.8.2014, B-osa, s. 13; verkkoversio (maksullinen).

Uutinen Iltalehden verkkosivulla 4.8.2014.

Thompson Kirjasampo-tietokannassa

Thompson Goodreads-sivustolla

Pohdintaa tapaturman syistä Thompsonin ex-vaimon blogissa.