Otsikko
Kuningatar Elisabetin kruunajaiset televisioitiin, mutta Suomessa ei lähetyksiä vielä nähty. Entä radio, oliko Oy Yleisradiolla erikoislähetyksiä Lontoosta?

Kysytty

Kuningatar Elisabetin kruunajaiset televisioitiin, mutta Suomessa ei lähetyksiä vielä nähty. Entä radio, oliko Oy Yleisradiolla erikoislähetyksiä Lontoosta?

Vastaus

Vastattu

Yleisradio välitti 2.6.1953 kruunajaistunnelmaa Iso-Britanniasta suomenkielisille kuuntelijoilleen reilun tunnin ajan. Ville Zilliacus selosti tapahtumia lähetyksessä Elisabet II:n kruunajaiset 19.15–20.25. Ruotsinkieliset saivat tyytyä 50 minuuttiin (19.30–20.20). Lähetyksen Elisabet II:s kröning selosti ensisijaisesti urheilutoimittajana tunnettu Enzio Sevón, joka radiouransa aikana raportoi Yleisradiossa kaikkiaan kahdettoista olympiakisat.