Otsikko
College/university sanojen käyttö Amerikassa ja Britaniassa. Viittaavatko tietyntyyppiseen oppilaitokseen, vain alempi tutkinto esim.? vai jotain muuta?

Kysytty

College/university sanojen käyttö Amerikassa ja Britaniassa. Viittaavatko tietyntyyppiseen oppilaitokseen, vain alempi tutkinto esim.? vai jotain muuta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

College-nimitystä käytetään Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa eriasteisista oppilaitoksista. Isossa-Britaniassa se on ensinnäkin vanhimpien yliopistojen Oxfordin ja Cambridgen opiskelu- ja asuinyhteisöjen nimi. Toisekseen 1800-luvun lopulta lähtien sanalla on tarkoitettu toisaalta korkeakouluja, joilla on pelkkä opetustehtävä, toisaalta amattillisia korkeakouluja. Kolmanneksi se on joidenkin public schoolien nimitys (esim. Eton College).

Yhdysvalloissa college-nimitys nykyisin tarkoittaa yleensä erilaisia korkeakouluja, jotka osin vastaavat eurooppalaisia yliopistoja. Ne ovat yleensä sisäoppilaitoksia, jotka sijaitsevat laajalla campuksella. Vastaus on tiivistelmä Facta 2000-tietosanakirjasta, josta voi lukea aiheesta enemmän.