Onko muualla maailmassa Suomen ammattikorkeakouluja vastaavia oppilaitoksia ja millä nimillä niitä kutsutaan kyseisten maiden kielillä? Ammattikorkeakouluni…

Kysytty

Onko muualla maailmassa Suomen ammattikorkeakouluja vastaavia oppilaitoksia ja millä nimillä niitä kutsutaan kyseisten maiden kielillä? Ammattikorkeakouluni englanninkielinen nimi muuttui jokin aika sitten polytechnicistä muotoon university of applied sciences. Mielestäni ammattikorkeakoulu ja yliopisto ovat kuitenkin aivan eri asioita ja uusi nimi on harhaanjohtava. Millainen koulujärjestelmä on esimerkiksi Ruotsissa, Iso-Britanniassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kajaanin kaupunginkirjaston aineistotietokannasta löytyy tietoa eri maiden koulutusjärjestelmistä asiasanalla koulutusjärjestelmät. Haun tuloksista löytyvät mm. Cimon julkaisemat Suuntana-oppaat, joista yksi opas käsittelee aina yhtä maata. Meiltä löytyvät Suuntana Ruotsi, Suuntana Britannia sekä Suuntana Yhdysvallat. Samat oppaat löytyvät myös pdf-tiedostona Työministeriön sivulta osoitteesta http://www.cimo.fi/Resource.phx/cimo/maaoppaat.htx
Sieltä löytyy myös Suuntana Saksa -opas, jota ei kirjastossa ole. Näissä oppaissa ovat myös koulutusjärjestelmien nimet ko. maan kielellä.

Internetistä löytyy myös EU:n Ploteus-portaali, joka tarjoaa tietoa mm. kansallisista koulutusjärjestelmistä. Portaali löytyy osoitteesta http://europa.eu.int/ploteus/portal/searchcustom.jsp?dim6=260

4 ääntä

Kommentit

Oppaat eivät ole työministeriön vaan pääjulkaisija on CIMO. Työ- ja elinkeinoministeriö on tehnyt oppaita yhteistyössä CIMOn kanssa.

Korjattu vastaukseen.