Otsikko
Etsin satukirjaa jota minulle on luettu jossai 80-luvun alussa. Kirjassa oli monta lyhyttä tarinaa esim. Mummo viluinen sekä pieni meritähti tai vastaavat. En…

Kysytty

Etsin satukirjaa jota minulle on luettu jossai 80-luvun alussa. Kirjassa oli monta lyhyttä tarinaa esim. Mummo viluinen sekä pieni meritähti tai vastaavat. En tarkkaan muista. Mummo Viluisessa kerrottiin muistaakseni yksinäisestä mummosta joka oli aina äkäinen ja viluinen kunnes hänen seurakseen tuli kissanpentu. Ja meritähti kaipasi taivaalle kuun ja tähtien seuraksi koska oli yksinäinen merenpohjassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsitty kirja lienee Joan Walsh Anglundin Satukirja (Taikajousi, 1979). Tarinassa Tähtiä taivaan tähti katselee syvää tummaa merta ja meritähti taivaasta alhaalta, kumpikin omassa sinessään varmana siitä, että kaikki tähdet kuuluvat sinne missä ne itsekin ovat. Kissanpoikanen ja hivenen rakkautta lämmittää kylmintäkin sydäntä tarinassa Mamma Vilunen. Kirjan muut tarinat ovat Uskollinen Nalle-karhu, Viisi pientä ankanpoikaa, Iso ruskea pussi, Jouni Pipari, Uteliaan pikku kalan seikkailu, Valtava vihreä aalto, Tarina meloonista, Kaukopuhelu ukille, Paksu valkoinen lumi, Joulutähti ja Tuutulaulu.