Mistä vanhasta aapisesta löytyvät tarina Tiina Tonttutyöstä ( olen itse käyttänyt sitä aapista aloittaessani koulun 1969) ja loru, joka menee : Tässä kiehuutee…

Kysytty

Mistä vanhasta aapisesta löytyvät tarina Tiina Tonttutyöstä ( olen itse käyttänyt sitä aapista aloittaessani koulun 1969) ja loru, joka menee :
Tässä kiehuutee, härkä hymyilee, lehmä'emännällä, hiki helmeilee, pikkuvasa tuttisuu, huutaa mää ja huutaa muu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Navetan juhla -niminen runo löytyy teoksesta Kotiaapinen (toim. Martti Haavio, Aili Konttinen, Ohto Oksala, WSOY, 1937). Suositusta aapisesta on otettu 23 painosta, viimeisin vuonna 1981. Runo on lisäksi ainakin samojen tekijöiden teoksessa Iloinen aapinen (vuodelta 1933), viimeisin 15. painos on vuodelta 2004.

Navetan juhla menee näin:

Tässä kiehuu tee.
Härkä hymyilee.
Suuta nuoleksii.
Lehmä emännällä
hiki helmeilee.
Pikku vasa tuttisuu,
killisilmä, tähtipää
huutaa mää
ja huutaa möö.

Martti Haavion satu Tiina Tonttutyttö on useassa satukirjassa, mm. näissä:

Suomalaisten satujen helmiä 2 , Kirjapaja, 2001
Petterin kirahvit ja muita suomalaisia satuja , WSOY, 1999
Pieni aarreaitta 2 , WSOY, 1992
Tiitiäinen, metsäläinen--suomalaisia satuja , WSOY, 1989. 2.p. 1991
Onnen tupa. 3 p. 1997
Tiina Tonttutyttö. WSOY, 1979
Kultainen aapinen. WSOY 1974. 16.p. 2000

Kirjoja kannattaa kysellä antikvaariaateista, kirjakaupoista painokset taitavat olla loppuunmyytyjä.

20 ääntä

Kommentit

Hei!

Onkohan tästä Martti Haavion Tiina tonttutyttö ja Timo tonttupoika -sadusta tehty runoa ja jos on niin mistä sen voisi löytää?