Olen pitkään etsinyt satua jota luin 70-luvulla tätieni koulukirjasta, ehkä aapisesta. Sadussa lappalaisperhe kulkee yöllä järven jäällä mukanaan pieni vauva,…

Kysytty

Olen pitkään etsinyt satua jota luin 70-luvulla tätieni koulukirjasta, ehkä aapisesta.
Sadussa lappalaisperhe kulkee yöllä järven jäällä mukanaan pieni vauva, jostain syystä vauva jää yksin pakkasyöhön, en muista mitä vauvalle tapahtui, muistikuvat ovat muutenkin hatarat tästä sadusta mutta se tuntui silloin todella liikuttavalta ja jätti jälkensä, haluaisin löytää sen uudelleen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisikohan kyseessä Sakari Topeliuksen satu Tähtisilmä? Siinä lapinmies vaimoineen ja lapsineen ajaa jouluyönä porolla tunturissa,sudet ahdistavat heitä, poro pillastuu ja lapsi tippuu pulkan kyydistä ja jää yksin tunturiin.Eräs mies löytää lapsen ja vie kotiinsa perheensä luo. Mies ja hänen vaimonsa kasvattavat lapsen omanaan. Lapsi kastetaan Elisabetiksi, mutta koska sen silmät loistavat kuin tähdet tyttöä kutsutaan Tähtisilmäksi. Vartuttuaan hieman lapsi tuntuu näkevän asioita joita muut eivät näe, ja kasvatusäiti alkaa epäillä lasta noidaksi. Kerran, kun hänen miehensä on poissa, vaimo antaa tytön häijylle naapurin naiselle, joka vie lapsen pakkasyönä tunturiin ja jättää sinne. Kun kasvatusisä palaa kotiin ja kuulee mitä on tapahtunut, hän lähtee heti hakemaan lasta, mutta tätä ei enää löydy. Vain suksenlatu jättöpaikan vieressä kertoo siitä, että joku tunturilla liikkuja on ehkä löytänyt lapsen ja ottanut tämän mukaansa.
Satu löytyy mm. seuraavista kokoelmista:
Topelius: Topeliuksen kauneimmat sadut, Lukemisia lapsille 1, Topeliuksen satuaarteet, Suomalaisten satujen helmiä. Siitä on tehty myös kuvakirja nimeltään Tähtisilmä, kuvitus on Veronica Leon. Satu löytyy myös ala-asteen lukukirjasta Aikamme lukukirja 2a (vuodelta 1974).
Kirjojen saatavuuden voit tarkistaa helmet-tietokannasta, osoitteesta www.helmet.fi