Otsikko
Kun tulli takavarikoi esim tupakkaa ja huumeita, he tuhoavat ne. Miten? Eikö ilmaan pääse mitään?

Kysytty

Kun tulli takavarikoi esim tupakkaa ja huumeita, he tuhoavat ne.
Miten? Eikö ilmaan pääse mitään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Huumausainelaissa huumausaineiden hävittämisestä sanotaan seuraavasti:

Huumausaineiden käsittelyyn oikeutetut ovat velvollisia toimittamaan hävitettäviksi kaikki huumausaineiksi luokitellut lääkkeet ja muut huumausaineet, joilla ei ole enää tässä laissa sallittua käyttöä.

Edellä 1 momentissa tarkoitetut aineet ja valmisteet saa hävittää vain vaarallisen jätteen käsittelylaitoksessa. Tällöin on noudatettava jätelain (646/2011) ja ympäristönsuojelulain (527/2014) säännöksiä vaarallisen jätteen hävittämisestä. (27.6.2014/539)

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2008/20080373

Riihimäellä toimii Fortumin vaarallisen jätteen käsittelylaitos, joka huolehtii myös tullin takavarikoimien tupakkatuotteiden ja huumausaineiden ympäristöystävällisestä hävittämisestä.

https://www.fortum.fi/yrityksille-ja-yhteisoille/kierratys-ja-jatepalve…