Mikä Suomen kieletyistä aineista yleisintä suomessa? Hamppu? Nuuska?

Kysytty

Mikä Suomen kieletyistä aineista yleisintä suomessa? Hamppu? Nuuska?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nuuskan käyttäminen ei ole Suomessa laitonta, ns. nenänuuskaa ja purutupakkaa saa myös laillisesti myydä Suomessa. Laitonta on sen sijaan ns. pussinuuskan myyminen kaikkialla EU:ssa paitsi Ruotsissa, joka sai aikoinaan erivapauden. Ns. ruotsinlaivoilla pussinuuskaa saa myydä vain laivan ollessa Ruotsin aluevesillä. Pussinuuskan käyttö ei ole kriminalisoitua. Hamppu eli Cannabis sativa on kasvi, jonka eräistä muodoista valmistetaan kuivattamalla kannabis-huumetta. Hamppua kasvatetaan myös kuitujen ja öljyn tuottamiseksi.

Varsinaisista laittomista huumausaineista ylivoimaisesti käytetyin on kannabis (käytetään myös nimeä marijuana ja hasis, joka on hamppukasvista samojen kannabioidien takia uutettua hartsia). Tarkkoja käyttötilastoja ei toiminnan laittomuuden takia tietenkään ole olemassa, mutta tuoreen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportin (2/2019) mukaan on kannabista ainakin joskus kokeilleiden tai käyttäneiden osuus aikuisväestössä noin 23 %. Kakkostilalla ovat erilaiset rauhoittavat lääkkeet (ei-lääkinnällisessä käytössä) noin 7 % ja kolmantena ekstaasi ja amfetamiini, molemmat noin 4,5 %. Kokaiinia käyttäneitä on alle 4 %. Muitten huumeitten käyttäjämäärät ovat näitäkin vähäisempiä.

Heikki Poroila