Kun Suomesta on nyt läänit lakkautettu hallinnollisena elimenä (tilalla aluehallintovirastot), niin mistä puhutaan sitten maantieteellisesti? Onko…

Kysytty

Kun Suomesta on nyt läänit lakkautettu hallinnollisena elimenä (tilalla aluehallintovirastot), niin mistä puhutaan sitten maantieteellisesti? Onko maantieteellisesti ajatellen esimerkiksi Länsi-Suomen lääni ja Itä-Suomen lääni olemassa vai tulisiko niistä puhua joillain muilla nimillä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto vastaa kysymykseen FAQ-sivulla http://www.avi.fi/fi/virastot/pohjoissuomenavi/Sivut/FAQ.aspx näin:

"Eräissä yhteyksissä puhutaan vielä entisestä Oulun läänin alueesta. Onko Oulun lääni vielä olemassa?
Ei ole. Aluehallinnon uudistuksen yhteydessä muutettiin myös maantieteellisiä nimityksiä. Lääni-sana poistui käytöstä maantieteellisenä alueena. Sen tilalla käytetään joko maakunta-nimitystä tai aluehallintoviraston toimialue-nimitystä. Pohjois-Suomen aluehallintoviraston toimialue on Pohjois-Pohjanmaa ja Kainuun ja poliisin, ympäristölupien ja työsuojelun osalta myös Lapin maakunta.
Niissä tapauksissa, joissa raportointi tms. koskee vuotta 2009 tai sitä aiempia aikoja on lääni-nimi käytössä."

Kotimaisten kielten tutkimuskeskus Kotus antaa nimistöneuvontaa sekä suosituksia että lausuntoja erisnimiä koskevissa asioissa. Aluehallintovirastoja koskevassa ohjeessaan http://www.kotus.fi/index.phtml?s=3591 Kotuksen sivuilla sanotaan näin:

"1.1.2010 voimaan astuneiden kuuden aluehallintoviraston suomen- ja ruotsinkieliset nimet määrättiin asetuksessa. Siinä ei kuitenkaan määritelty, mitä nimitystä uudesta hallintoalueesta tulee käyttää, eikä sitä, kuinka uutta aluejakoa on kutsuttava.
Valtiovarainministeriöstä saadun tiedon mukaan lääni-sanan korvaa suomen kielessä aluehallintoviraston toimialue, ruotsiksi regionförvaltningsverkets verksamhetsområde tai verksamhetsområdet för regionförvaltningsverket ja englanniksi area of operation of the Regional State Administrative Agency."

Niinpä Kotuksen Ohjeissa ja suosituksissa Suomen läänit ja maakunnat http://www.kotus.fi/index.phtml?s=518 annetaan vain maakuntien nimet.

43 ääntä

Kommentit

Harvinaisen typerä päätös lakkauttaa ne loputkin läänit. Vanhat 9 lääniä toimittivat virkansa hyvin. Ruotsissa on 18 lääniä ja korkeampi elintaso!
Kalastusluvissa puhutaan aina "entisen sen ja sen läänin alueella". Mitä järkeä?

Mitä nimitystä käytetään asuinpaikkakuntaani Varkautta. Onko se vain Itä-Suomea? Vai onko se Pohjois-Savoa? Mihin aluehallintokuntaan/virastoon asuinpaikkakuntani kuuluu?