Kun kirjastonhoitaja tai -virkailija pitää kirjavinkkauksen, millä perusteella hän valitsee vinkattavat kirjat?

Kysytty

Kun kirjastonhoitaja tai -virkailija pitää kirjavinkkauksen, millä perusteella hän valitsee vinkattavat kirjat? Entä voiko kirjastovirkailija pitää myös satutunteja?

Vastaus

Vastattu

Kirjavinkkausta suunniteltaessa lähdetään liikkeelle vinkkauksen kohderyhmästä: lapsia vai aikuisia, minkä ikäisiä, mikä lukutaidon taso jne. Vinkkaukselle voidaan valita teema, johon kirjat tavalla tai toisella liittyvät, tai vinkattavat kirjat voivat olla monipuolinen "jokaiselle jotakin" -setti. Lähtökohtana on siis yleisö, mutta lopulliset kirjavalinnat vinkkaaja tekee oman kirjallisuudentuntemuksensa pohjalta.

Marja-Leena Mäkelän Kirjavinkkarikirjassa (Avain, 2015) on paljon tietoa kirjavinkkauksen suunnittelusta ja toteutuksesta. Myös Leena Ketolan Pro gradu -tutkielmasta Kirjavinkkauksen käytännöt yleisessä kirjastossa – kirjavinkkarin näkökulma (2008) löytyy tietoa kirjavinkkauksen käytännöistä: https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18037.

Kirjastoalalle on tyypillistä, että eri ammattinimikkeitä käytetään eri kirjastoissa melko vaihtelevasti eikä selkeää määritelmää esimerkiksi kirjastonhoitajan tai kirjastovirkailijan työnkuvalle ole. Näin ollen niin kirjavinkkaus kuin esimerkiksi satutuntien pitäminenkin voi kuulua kirjastonhoitajan, kirjastovirkailijan tai jollakin muulla nimikkeellä kirjastossa työskentelevän tehtäväkuvaan.