Kumpi on isompi Helsingin- vai Oulun tuomiokirkko? Sekä paljonko niihin mahtuu kirkkokansaa?

Kysytty

Kumpi on isompi Helsingin- vai Oulun tuomiokirkko?
Sekä paljonko niihin mahtuu kirkkokansaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kirkot ja kirkkotaide 2 - teos mainitsee Oulun tuomiokirkon pinta-alaksi 1.100 m2, kun taas Helsingin tuomikirkon pa on 1074m2 + parvet 374m2 (lisäksi on mm. tilava krypta). Helsingin tuomiokirkon kokonaispinta-ala muodostuu näinollen suuremmaksi (esim. kirkkosali parvineen 1.448 m2) Sensijaan eri lähteet antavat istumapaikkojen lukumäärästä erilaisia numerotietoja. Edellä mainittu teos mainitsee kirkkokansaa mahtuvan Oulun tuomiokirkkoon 1.500 henkeä; Helsingissä istumapaikkoja on 2.500. Mutta "Uudenmaan läänin kirkot" puhuu 1.575 paikasta ja "Suomalainen tietosanakirja" taas 1.700 paikasta. Vaikuttaa siltä, että istumapaikkojen määrä on aika lailla vaihdellut eri aikoina (korjaukset, restauroinnit jne)

9 ääntä

Kommentit

HS-uutisoinnin mukaan presidentti Ahtisaaren siunaustilaisuuteen oli kutsuttu 800 vierasta, ja lisäksi yleisöä valmistauduttiin ottamaan Helsingin tuomiokirkkoon 500 henkeä. Luvuista puuttunevat toimituksen suorittajat, muusikot, kutsuvieraiden avustajat, kunniavartion sotilaat, kuvaajat... Lasketaankohan henkilölukuun myös kuorokorokkeelle sijoitettu iso kuoro