Otsikko
Arvid Järnefeltin Vehk´ojalaiset-kirjassa (1907) esiintyy Allianssikirkko-niminen rakennus. Kuvittelin tämän olevan mahdollisesti Helsingissä Punavuoren…

Kysytty

Arvid Järnefeltin Vehk´ojalaiset-kirjassa (1907) esiintyy Allianssikirkko-niminen rakennus. Kuvittelin tämän olevan mahdollisesti Helsingissä Punavuoren Telakkapuiston laidalla sijaitseva entinen Betania-talo, mutta tälle en ole löytänyt mistään todisteita. Olisiko kirjastonhoitajalla asiasta parempaa tietoa?

Vastaus

Vastattu

Allianssikirkko tarkoittanee Korkeavuorenkatu 22:ssa sijaitsevaa vapaakirkollista Andreaskyrkania.

"Helsingin ruotsalainen vapaaseurakunta kutsui v. 1883 saarnaajakseen ruotsinmaalaisen Johan Alfred Karlbergin. Aluksi oli kokoushuone Yrjönkadun varrella, sitten Metsästäjäkadun varrella, mutta kun alkoi tuntua tarve suuremmasta ja toiminnalle edullisemmasta kokoushuoneesta, ruvettiin puuhaamaan omaa kokoushuonetta. Talo Korkeavuorenkatu 22 ostettiin ja siihen rakennettiin Allianssitalo v. 1886. Se vihittiin syyskuussa, jolloin samalla pidettiin onnistunut lähetysjuhla."

"Allianssi-" viittaa vuonna 1846 Lontoossa Skotlannin Vapaakirkon aloitteesta perustettuun Evankeliseen Allianssiin. Se oli vapaakirkollisen herätyksen alkuaikoina erittäin toimelias ja laaja kristittyjen yhteenliittymä, joka ei kuitenkaan ollut luterilaisen kirkon suosiossa. Vapaakirkollinen liike oli voimakkaasti allianssimielinen, ja Suomen vapaakirkollisten halu noudattaa tämän liiton periaatteita ilmeni mm. siinä, että ensimmäiset rukoushuoneet nimettiin allianssitaloiksi.

Lähde:
S. S. Salmensaari, Suomen Vapaakirkko : piirteitä sen synnystä ja kehityksestä