Kuljetettiinko sotalapsia Suomesta Ruotsiin laivalla Vaasasta Uumajaan vuoden 1939 lopulla tai 1940 alussa?

Kysytty

Kuljetettiinko sotalapsia Suomesta Ruotsiin laivalla Vaasasta Uumajaan vuoden 1939 lopulla tai 1940 alussa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkimistani lähteistä en löytänyt mainintaa siitä, että sotalapsia olisi talvisodan aikana kuljetettu Vaasasta meriteitse - lentäen kyllä. Vaasan satama tulee ensimmäisen kerran vastaan sotalapsikirjallisuudessa vuoden 1942 kotiuttamiskuljetusten yhteydessä ja uudelleen jatkosodan loppupuolen menomatkojen pääsatamana: "Matkat tapahtuivat Vaasasta tai Turusta laivalla Ruotsiin, pääsatamana oli kuitenkin Vaasa, josta lapset kuljetettiin Ariadnella Uumajaan." (Salminen, s. 167)

Talvisodan aikaiset sotalapsikuljetukset meritse tehtiin Turusta Tukholmaan 15.12.1939-31.1.1940. Kuljetukset jouduttiin lopettamaan miinavaaran ja pommitusten pelossa. Laivojen kulkua haittasi myös poikkeuksellisen ankara talvi vaikeine jääolosuhteineen.

Tammikuussa 1940 aloitettiin Vaasasta sotalasten lentokuljetukset Sundsvalliin. 21.1.-15.2.1940 lennettiin kaikkiaan 32 vuoroa. Maaliskuussa suunniteltiin lentojen jatkamista, mutta rauhanteko keskeytti nämä suunnitelmat.

Käytetyin liikenneväline sotalapsikuljetuksissa oli juna. Talvisodan aikaiset kuljetukset Tornion-Haaparannan kautta alkoivat 11.1.1940.

Lähteet:
Annu Liikkanen, Lappu kaulassa
Heikki Salminen, Lappu kaulassa yli Pohjanlahden : suomalaisten sotalasten historia