Kuka ulkomainen muusikko kuoli lento-onnettomuudessa kotimatkalla? Hänestä on tehty myös elämänkerrallinen elokuva, mutta en yhtään muista henkilön nimeä…

Kysytty

Kuka ulkomainen muusikko kuoli lento-onnettomuudessa kotimatkalla? Hänestä on tehty myös elämänkerrallinen elokuva, mutta en yhtään muista henkilön nimeä.

Muistan elokuvasta vain sen, että lopussa oli maininta hänen kuolemastaan lento-onnettomuudessa matkalla kotiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muistamasi elokuva voisi olla amerikkalaisesta rock and roll -laulajasta Buddy Hollysta tehty dokumenttielokuva nimeltä Buddy Holly: Rave On!  Elokuva on vuodelta 2017, ja sen on ohjannut George Scott. Buddy Holly kuoli lento-onnettomuudessa vuonna 1959.

Elokuvan esittely löytyy esim. Yle Teeman sivuilta. Elokuva on esitetty Teemalla vuosina 2018 ja 2019.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/04/13/buddy-holly-rave-on

Samassa lento-onnettomuudessa kuoli myös nuori rockmuusikko Ritchie Valens. Myös hänestä on tehty omaelämäkertaelokuva. Elokuvan nimi on La Bamba. Se on vuodelta 1987, ohjaaja on Luis Valdez):

https://www.leffatykki.com/elokuva/la-bamba

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Näiden kahden lisäksi ainakin seuraavista lento-onnettomuudessa kuolleista muusikoista on tehty perinteinen elämäkertaelokuva:

Carlos Gardel (k. 1935) / elokuva: La vida de Carlos Gardel (1939)
Glenn Miller (k. 1944) / elokuva: The Glenn Miller Story (1954)
Patsy Cline (k. 1963) / elokuva: Sweet Dreams (1985)

Oma vahvin ehdokkaani ei kuitenkaan ole mikään näistä, vaan mainittua Buddy Holly -dokumenttia huomattavasti tunnetumpi Hollywood-elokuva The Buddy Holly Story (1978), jota esitettiin tuoreeltaan Suomessakin ja sen jälkeen TV:ssä 1986 ja 1987. Sen lopputekstit alkavat tekstistä, joka kertoo Hollyn kuolleen myöhemmin samana iltana kuin mitä elokuvan lopussa kuvataan: https://www.youtube.com/watch?v=t95AxJl4x4A#t=1h50m40s

Hollykaan ei kuitenkaan kuollut matkalla kotiin vaan yhdeltä konserttipaikalta toiselle. Ainoa luetelluista muusikoista, joka kuoli matkalla nimenomaan kotiinsa, oli Patsy Cline, mutta hänen elokuvastaan ei voine olla kysymys, koska sen lopussa näytetään itse lento-onnettomuus ja sen jälkeen vielä hautajaisetkin.