Otsikko
Kuka on Xavier Brummer, joka lepää Kehä ykkösen tuntumassa Leppävaarassa?

Kysytty

Kuka on Xavier Brummer, joka lepää Kehä ykkösen tuntumassa Leppävaarassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Xavier Brummer oli saksalainen sotilas, joka kaatui kansalaissodassa vuonna 1918. Vuonna 1923 hänelle pystytettiin Ville Vallgrenin suunnittelema muistomerkki. Katso tarkemmin:
http://weegee.espoo.fi/museot/verkko/valli/vasak.htm

5 ääntä

Kommentit

Sotilasarvolta Varavääpeli.
Kuolinsyy joko itsemurha ja/tai sotaväsymys. Hän palveli osana Itämeren Divisioonan joukoissa Mannerheimin apuna Etelä-Suomen takaisinvaltausoperaatiossa lähinnä punaisia ja venäläisten harvoja rippeitä vastaan. Joukot nousivat maihin Hangossa ja Loviisassa, päämääränä Helsinki Hangosta.
Leppävaaran Suojeluskunta pystytti 1923 kys. muistomerkin ja suunnittelija on tuo edellä mainittu.