Olen kuullut, että jos Presidentinlinnan katon lippusalossa on Suomen valtiolippu, se tarkoittaa, että presidentti on silloin sisällä linnassa. Eli nostetaanko…

Kysytty

Olen kuullut, että jos Presidentinlinnan katon lippusalossa on Suomen valtiolippu, se tarkoittaa, että presidentti on silloin sisällä linnassa. Eli nostetaanko se sinne aina välittömästi hänen saapuessaan ja otetaanko heti hänen lähtiessään pois? Ja saattaako joskus käydä niin, että lippu joudutaan nostamaan ja laskemaan pois useamman kerran samana päivänä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Presidentinlinnan liputuskäytännöistä on aikaisemmin kysytty täällä: http://www.kysy.fi/kysymys/lasketaanko-myos-tasavallan-presidentin-lipp… : jossa on vastattu seuraavasti:

"Presidentin kanslian liputuskäytäntö noudattaa liputusohjetta. Liputamme Presidentin lipulla aina siellä kohteessa, missä Presidentti on paikalla. Lippu nousee aamulla klo 08.00 ja laskee auringonlaskun aikaan, viimeistään klo 21.00. Juhannusyö on siis poikkeus, kuten mainitsitte.

Virallisena liputuspäivänä jos Presidentti ei ole paikalla, liputamme Valtiolipulla."

Saimme lisäksi nyt vastauksen Tasavallan presidentin kansliasta:

Sellaisina päivinä kun Presidentti tulee Linnaan, nostetaan aamulla Presidentin lippu salkoon klo 08.00. Presidentin lipussa tunnuksena on presidentin vaakuna tangon puoleisessa yläneljänneksessä. Lippu lasketaan liputussäännön mukaan auringon laskiessa, viimeistään klo 21.00.

 Eli lippua ei lasketa kun Presidentti päivän aikana poistu linnasta. Joskus ohjelmamuutosten myötä lippu voidaan joutua vaihtamaan keskellä päivää, mutta harvoin.

 Silloin kun Presidentti on uudenmaanläänin alueella, mutta ei hän tule päivän aikana Linnaan, liputamme Valtiolipulla. Virallisena liputuspäivänä jos Presidentti ei ole paikalla, liputamme Valtiolipulla.

Suomen lipusta löytyy lisätietoja: http://intermin.fi/suomen-lippu