Otsikko
Kuka on kirjoittanut ja mistä löytyy runo "Pekkalan pojat"? Se alkaa seuraavasti: "Kai tunnet Pekkalan poikia - vai et, siis kerron heistä. Niin kahta…

Kysytty

Kuka on kirjoittanut ja mistä löytyy runo "Pekkalan pojat"? Se alkaa seuraavasti: "Kai tunnet Pekkalan poikia - vai et, siis kerron heistä. Niin kahta erilaista et samasta tikuista veistä. He samana päivänä housut sai ja siitä päivästä huomasi kai, että luonto se on, että luonto sen joka tikanpojan puuhun vetää." Kuulin tämän runon kerran vuonna 1963.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runon Pekkalan veljet on kirjoittanut Yrjö Veijola. Se löytyy esim. teoksesta Lukemisto Suomen nuorille. Valitus 1949 ss. 99-100 tai teoksesta Lausuntarunoja nuorelle väelle 1949 ss. 125-126. Molemmat kirjat ovat saatavissa HelMet kirjavarastossa Pasilassa.

10 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Runo on ollut painettuna jo 1948, jolloin opettelin sen ja esitin iltamissa. Kirja se oli mutta en muista nimeä.