Arabian liekki- ja kokkipatojen historia kiinnostaisi. Niiden erot, valmistusvuodet, koot ja suunnittelijat. Myös käyttö - voiko niitä käyttää sähköliedellä?…

Kysytty

Arabian liekki- ja kokkipatojen historia kiinnostaisi. Niiden erot, valmistusvuodet, koot ja suunnittelijat.
Myös käyttö - voiko niitä käyttää sähköliedellä? Perinteisessä leivinuunissa?
Etukäteen kiitos :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Iittala-Fiskarsin asiakaspalvelusta vastattiin näin:

Liekki-sarjan on suunnitellut Ulla Procope ja Kokki-sarjan  Tapio Yli-Viikari.

Suurin osa esineistä on liekinkestävää kordieriittimassaa. Liekki sarjassa siitä on merkkinä Arabian leiman lisäksi liitteessä oleva merkintä.

Kokki sarjan astiat ovat kordieriittimassaa, poikkeuksena vain lämmitin ( tee- tai kahvikannuille) joka on kivitavaraa.

Liekki-sarja oli tuotannossa 1957-79 . Kokki-sarja tuli tuotantoon 1978, ja sen viimeinen esine Kokki-pata poistui tuotannosta 2011.