Otsikko
Kuka on kaikkien aikojen kuuluisin yhdysvaltalainen henkilö?

Kysytty

Kuka on kaikkien aikojen kuuluisin yhdysvaltalainen henkilö? (Jos presidenttejä ei lasketa.)

Vastaus

Vastattu

Kysymykseen on aika mahdotonta vasta, sillä kuuluisuus on hyvin epämääräinen käsite. Riittääkö se, että ihminen olisi joskus kuullut henkilön nimen? Vai että hän tietää, mitä henkilö on tehnyt tai missä asemassa hän on ollut? Jos tarkoitetaan vielä koko maailmassa kuuluisinta, se vaatisi laajan tutkimuksen, jonka pitäisi kattaa maailman maat. Kaikkien aikojen kuuluisimman määrittely edellyttäisi vielä sitä, että asiaa olisi kartoitettu eri aikoina.

Jos presidenttejä ei lasketa mukaan, henkilö saattaisi olla joku muu poliitikko, urheilija, näyttelijä tai muusikko, koska heitä tunnetaan usein kotimaiden ulkopuolella. Charles Chaplinia on joskus ehdotettu tunnetuimmaksi yhdysvaltalaiseksi, mutta eipä hän taida olla enää niin tunnettu kuin entisaikoina, enkä toisaalta tiedä, kuinka hyvin hänet vaikkapa väkirikkaassa Kiinassa tunnetaan. Asia on käsitelty Helsingin Sanomissa Torstin palstalla osoitteessa https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000002824330.html.

Erilaisia listauksia on toki tehty. Esimerkiksi Biography Online osoitteessa https://www.biographyonline.net/people/famous-100.html nostaa ykköseksi Marilyn Monroen. The Top tens -sivusto osoitteessa https://www.thetoptens.com/most-famous-people/ taas listaa heti Jeesuksen jälkeen kuuluisimmaksi Michael Jacksonin. Mutta tosiaan asiasta voi esittää monenlaisia näkemyksiä.

7 ääntä

Kommentit

eipä ollu