Kuka oli suomalainen laulajatar Tekla Tummento? Nettisivulla http://www.genealogia.fi/hakem/kallavesi/kallavesi_t.htm on maininta saman nimisen henkilön…

Kysytty

Kuka oli suomalainen laulajatar Tekla Tummento? Nettisivulla http://www.genealogia.fi/hakem/kallavesi/kallavesi_t.htm on maininta saman nimisen henkilön syntymäajasta ja -paikasta (Tummento, Tekla, Laulajatar ja näyttelijätär, Puijonk. 8, s. 7.1.1891 Viipuri.). Hänestä on myös maininta Joel Rinteen elämäkerrassa "Jopin kirja" sivulla 24. Hakuteoksista ei löydy mainintoja Tummennosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kovin näyttävät niukoilta tähän henkilöön liittyvät tiedot. Digitoiduista aikakakaus- ja sanomalehdistä löysin ensinnäkin nimenmuutosilmoituksen: "Nimeni, joka tähän asti on ollut Tekla Pusenius, on tästä lähtien Tekla Tummento. Hki 12.IX.09" (Uusi Suometar 12.9.1909). Eli heti tultuaan täysi-ikäiseksi tämä henkilö on ottanut taiteilijanimen, viittausta naimisiin menosta ei ole eikä sanahauilla löydy muita samannimisiä ihmisiä.

Lehdessä "Liikeapulainen" oli 11.3.1910 uutinen Helsingin Liikeapulaisyhdistyksen perhejuhlista: "Neiti Tekla Tummento esitti yksinlauluja pianon säestyksellä, mitkä vastaanotettiin rajuilla suosionosotuksilla." Tekla Tummento oli tuolloin 19-vuotias.

Käkisalmen Sanomissa oli 22.7.1910 uutinen Räisälän nuorisoseuran kesäjuhlasta Tuuloskoskella 17.7.1910, missä myös Tekla Tummento uutisen mukaan esiintyi: "Laulajatar, nti Tekla Tummento esitti komeasti useita yksin lauluja, jotka palkittiin runsailla suosionosoituksilla."

Ilmeisesti laulajattaren ura ei kuitenkaan koskaan lähtenyt kunnolla nousuun, sillä seuraavilta vuosilta en löytänyt mitään osumia. Sen sijaan vuonna 1932 Helsingin rahatoimisto on kunnalliskertomuksen mukaan palkannut tilapäiseksi apulaiseksi 900 markan kuukausipalkalla mm. "T. Tummento" -nimisen henkilön. Mitä todennäköisimmin kyseessä on etsitty henkilö, joka hiukan yli 40 vuoden ikäisenä on ilmeisesti joutunut luopumaan esiintyvän taiteilijan urasta.

Musiikin alan vanhemmista hakuteoksista en valitettavasti löytänyt mitään viitteitä Tekla Tummentoon. Näyttää siis siltä, että hän on kyllä yrittänyt taiteilijanuraa, mutta siitä ei ole tullut niin merkittävää, että olisi päätynyt kirjallisiin dokumentteihin. Tarkempien tietojen löytäminen edellyttäisi historiallista arkistotutkimusta, sillä suinkaan kaikissa lähteissä ei ole hakemistoja edes henkilöistä.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto

6 ääntä

Kommentit

Heikki Poroilan tieto ei täysin pidä paikkaansa. Tekla Pusenius ei ollut täysi-ikäinen muuttaessaa nimensä muotoon Tekla Tummento. Vuonna 1909 täysi-ikäisyysraja oli 21 vuotta.

Kalevi Kämäräinen on löytänyt Helsingin raastuvanoikeuden perunkirjoitusrekisteristä merkinnän, jonka mukaan Tekla Tummento kuoli vuonna 1960 virastoapulaisena.

Tekla Pusenius ei tosiaankaan ole ollut sukunimeään vaihtaessaan kuin 18 vuoden ja 8 kuukauden ikäinen, mutta niin vain on nimenmuutos onnistunut. Ehkä herra Tummentokin on joskus ollut olemassa, vaikkei tietoja ole löytynyt.

Heikki Poroila