Jos sukututimus tehdään suvun naisten juuria seuraten, niin millä lailla se on erilainen, kuin jos seurataan suvun miesten juuria? Edut ja haitat? Suurimmassa…

Kysytty

Jos sukututimus tehdään suvun naisten juuria seuraten, niin millä lailla se on erilainen, kuin jos seurataan suvun miesten juuria?

Edut ja haitat?

Suurimmassa osassahan sukututkimuksista on seurattu miesten jälkiä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suvun polveutumista voidaan tutkia joko patriarkaalista tai matriarkaalista linjaa noudattaen.
Patriarkaalisessa (patrilineaarisessa) etenemistavassa selvitetään aina isän puoli: isän isä (ja tämän perhe), isänisän isä (ja tämän perhe) jne. sukupolvi sukupolvelta.

Matriarkaalisessa (matrilineaarisessa) etenemistavassa edetään äidin äidistä tämän äitiin ja niin edelleen.
Bilateraalinen polveutumistutkimus, eli sukulaisuutta tutkitaan sekä isän että äidin puolelta, on yleistymässä.
Bilateraalinen tutkimus eli mies- ja naislinjatutkimus on tärkeää sen takia, että se tuo lisävalaistusta muun muassa lääketieteelliseen geenitutkimukseen, koska aika ajoin y-kromosomissa ja mitokondrioissa tapahtuu eräissä tapauksissa pienissä määrin perintötekijöiden muutoksia eli mutaatioita, mitkä siirtyvät aina seuraaville sukupolville. Y-kromosomit siirtyvät isältä pojille, kun taas mitokondrion dna siirtyy äitilinjaa pitkin sekä tyttärille että pojille http://www.tervola.fi/KUUSELA/sukututkimus.html

Ohessa kirjallisuutta, joissa sukututkimusta on tehty äidin linjasuvun kautta:

Heiskanen, Kaija : Suuntaviivat sukututkimuksessa ja Naislinjan tutkimus,2006.
Mäkelä-Alitalo, Anneli: Anna Jönsintyttären suku (Genos : Sukutieteellinen aikakauskirja 69(1998, 68-74).
Artikkeleita voi tiedustella sukututkimusseuran kirjastosta http://www.genealogia.fi/kirjasto/index2.htm tai
Sukuseurojen keskusliitosta http://www.suvut.fi/

Lahtinen, Anu: Sopeutuvat, neuvottelevat, kapinalliset : naiset toimijoina Flemingin sukupiirissä
1470-1620, SKS, 2007.

Aini Sarsa: Äidit ja tyttäret, Suomen sukututkimusseura,1992.
Teosten saatavuustiedot löytyvät http://www.helmet.fi/