Menin naimisiin ja otin sukunimekseni mieheni sukunimen MÄKITAIPALE. Meitä on väestörekisterikekuksen mukaan n. 34. Alkuperäisiä Mäkitaipaleita meidän…

Kysytty

Hei!

Menin naimisiin ja otin sukunimekseni mieheni sukunimen MÄKITAIPALE. Meitä on väestörekisterikekuksen mukaan n. 34.
Alkuperäisiä Mäkitaipaleita meidän sukuhaarassa on elossa enään 2 eikä heiltä saa mitään tietoa sukunimen alkuperästä, sen historiasta yms.
Joten osaisitteko auttaa? Sukujuuret miehelläni on Hämeenlinnassa siihen jää kaikki tieto. Onko sukunimi muunnos jostain tai kenties vai keksitty joskus? Haluasin aloittaa sukututkimusta mutta tiedot ovat niin vähäiset etten tiedä mistä aloittaisi...

Kiitos etukäteen pienistäkin tiedonjyvistä!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimi on tosiaan varsin harvinainen. Sitä ei mainita kirjastomme suomalaisia sukunimiä käsittelevissä lähdekirjoissakaan, joten selvyyttä nimen alkuperään ei tullut.

Suomen sukututkimusseuran HisKi-historiakirjojen hakuohjelma löysi kastetut-otsikon alta kolme 1800-luvulla syntynyttä lasta (Ida Gustawa s. 2.9. 1873, Karolina Markusdotter s. 1.5. 1876, Johannes s. 27.7. 1888), joiden isän nimi oli Mäkitaipale. Lapset syntyivät Lieson kylässä, joka sijaitsee entisessä Lammin kunnassa Hämeenlinnassa. Lasten isän nimeksi mainitaan kaksi kertaa Karl Johansson Mäkitaipale ja kerran vain Karl Mäkitaipale. Äidin nimi on Karolina Marcusd:r (dotter?).

HisKin kautta löytyy myös tieto, että vuonna 1845 on vihitty Liesossa Adam Johansson Mäkitaipale ja Hedda Caisa Äijälä. Vuonna 1838 on kuollut Marcus Mäkitaipaleen ja vaimonsa Majan lapsi.

HisKi-hakuohjelma löytää täältä:

http://hiski.genealogia.fi/historia/

Sivulla kerrotaan, että hakuohjelma ei sisällä tietoja kaikista Suomen seurakunnista, eikä tietoja ole tarkistettu.

Ehkä näillä tiedoilla pääsee alkuun. Hyviä lähteitä sukututkimukseen esitellään Arkistolaitoksen sivuilla:

http://www.arkisto.fi/se/aineistot/apuvaelineet/sukututkimus-2

Kannattaa tutustua myös Suomen Sukututkimusseuran sivuihin:

http://www.genealogia.fi/

0 ääntä

Kommentit

Hae kirjastosta kirja." Kalevi K Lahti / elämää pohjois Lammin torpissa" siinä on selvitystä Mäkitaipaleen historiasta.
Terv. Mauri Mäkitaipale