Knaapi Markus Jönsson Sjöskog/Söttskog on henkilö, jonka vanhempia yritan nyt löytää toden teolla. Hän on ollut Helsingin pitäjän/ kylässä .Vuonna 1572…

Kysytty

Knaapi Markus Jönsson Sjöskog/Söttskog on henkilö, jonka vanhempia yritan nyt löytää toden teolla. Hän on ollut Helsingin pitäjän/ kylässä .Vuonna 1572 tiedetään että, hän ja " hänen poikansa Henrik Larsson ja Johan Markusson " ovat perineet ”viis” veroja ( 5 skatter) Helsingin pitäjän maasta. Markuksen vaimo on ollut Gertrude Jönsdotter ja oli Knaapi Jons Mickelsson Moision sekä Anna Persdotter ( Ille) n tytär (Kurjala-suku) Lohjalla. Mitä ilmeisemmin vielä Henrik Larsson on ollut Markus Jönssonin poikapuoli eli Gertruden poika hänen edellisestä avioliitostaan .
Markus Jönssonia on kutsuttu nimellä ”sheriff i Helsinge” vuonna 1535 ja vuonna 1547 . Hänen sinettinsä osoittaa, että hänellä on ollut omistavan luokan oikeudet. Sinetissä on ollut nimikirjaimet MI . Vuonna 1540 hänen omistuksessaan olivat ”molemmat maatalot Helsingin kylässä? eikö ollut enempää taloja? , osittain myös utbysjord (ulkotila?) Finnby ( Sipoo , myöhemmin Tuusula ) , Meilby ( eli Sjöskog ) , Nackskog ja Skattmansby . [ 3 ] Hän maksoi lievempää t " stadgeskatt " veroa kruunulle johtuen muista palveluista: alkaen 1550 kaupunkikotinsa oli Finnbyssä .Juhana Herttua vieraili Suomessa vuonna 1556 ja Markus Jönsson sai etuja stadgeskattin piirin kuuluivat maatalot kylän yllä utbysjordarna paitsi Finnby , joka korvattiin puolet Haltialassa sijaitsevalla maatalolla Malmilla sekä Helsingellä . Henrik Larsson mainitaan sittemmin Haltialan kylän peruskirjassa jälkipuoliskolla ja yhdessä porvari Erik Sigfridsson kanssa Helsingistä .Hän sai myös myöhemmin kotitalon Finnbystä . Markus Jönssonin stageskatt sisälsi kotitilan kirkonkylästä sekä mainitut ulkotilat Finnbyn ulkopuolelta, jotka vaihdettiin puolikkaaseen Tomtbackaa sekä Malmin koti, molemmat Helsingissä. Samanaikaisesti omisti Henrik Larsson ” i kyrkbyn andra hälften av Tomtbacka under stadga och tillsammans med borgaren Erik Sigfridsson i Helsingfors övertog han även stadgehemmanet i Finnby.
Markus Jönsson on kuollut luultavasti . Häntä ei pidä sekoittaa Lill Markus Jönssoniin , joka on myöshenkilö, joka on ollut ja vaikuttanut Finnbyssä 1556-1610).
Markus Jönssonilla on ollut kaksi lasta: Johan Markusson ja Anna Markusdotter
Sen verran vielä kaverista, että hän on ollut osamyyjänä Kirkniemen kartanossa 1556, eli osa on ollut hänen omistuksessaan sekä hän on saanut äidin perintönä Domarby gårdenin … vuosi on varmaankin jotain 1520 – 1550 luokkaa? Mistä saan kaivettua vanhemmista tietoa???
Myös Snappertunassa törmäsin häneen Växarin tilan asiakirjoissa??
TARVITSEN APUA-> MITÄ VAAN VINKKEJÄ, MISTÄ VOI LÖYTÄÄ NYT LISÄÄ TIETOA, KIITOS

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen sukututkimusseuran Genos-julkaisussa (1984, nro 2, s. 49-59) on artikkeli "länsmannen" Markus Jönssonin suvusta. Kaikki mainitsemasi sukulaiset sukupuusta (s. 51) löytyvät, mutta ei tietoa hänen vanhemmistaan. Genos-julkaisu löytyy Helsingin kaupunginkirjaston kirjavarastosta Pasilan kirjastosta:

http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Pasilan_kirjasto/Juttu…

Ehkäpä hyötyä olisi myös tästä aivan uudesta kirjasta:

Vantaan ja Helsingin pitäjän keskiaika / Tapio Salminen (2014)

Arkistolaitoksen kautta löytyvät löytyvät laajimmat ja perusteellisimmat lähteet. Kannattaa kääntyä heidän puoleensa:

http://www.arkisto.fi/