Otsikko
Mistä lähtöisin Seppälän suku? Torniosta?

Kysytty

Mistä lähtöisin Seppälän suku?
Torniosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuomas Salsteen Sukunimi-infossa 1) varhaisin tieto Seppälöistä on vuosilta 1540–1560-luvuilla. Tuolloin Seppälöitä asui ainakin Ilmajoella, Laihialla, Toholammella sekä Lappeella. 1884–1933 välisenä aikana Seppälöitä syntyi Etelä- ja Länsi-Suomessa, myös Tornion lähellä.

Geanet-sivustolla 2) moni 1600-1700- luvun monen Seppälän asuinpaikka oli Etelä-Pohjanmaa, mm. Iitti ja Ilmajoki. Sivusta päätellen Ilmajoki on yleisin Seppälöiden asuinpaikka 1600-luvulla, ja tuohon aikaan, eikä tätä aiemminkaan, Suomessa paljoakaan muutettu pitkien matkojen päähän.

Näiden kahden sivuston tietojen mukaan, Etelä-Pohjanmaa vaikuttaa ko. suvun lähtöalueelta.

1) https://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/seppala.html
Sivun lopussa runsaasti linkkejä Seppälöistä.

2)https://tinyurl.com/Seppalat

0 ääntä

Kommentit

Kysymys panee pohtimaannimien suomalaistamisvimman alkuaikoja 1800-luvulla, eli mahtoiko silloin olla mitään sääntöjä sille, minkälaisen nimen ihmiset ottivat vieraskieliosen tilalle. Itsenäisyyden aikana sääntöjä on hiottu moneen kertaan, ja nyt kaikki sukunimet ovat ns. suojattuja. Mutta ihan alussa suomalaistaminen saattoi olla aika villiä.