Otsikko
Kuka kirjoitti ja sävelsi Pesäpallo-nimisen runon ja missä se on esitetty/julkaistu alunperin, miten kuuluu kokonaisuudessaan? Viimeksi kuulin sunnuntaina 19…

Kysytty

Kuka kirjoitti ja sävelsi Pesäpallo-nimisen runon ja missä se on esitetty/julkaistu alunperin, miten kuuluu kokonaisuudessaan? Viimeksi kuulin sunnuntaina 19.11. 2023 Komin 50-vuotisjuhlatallenteeessa Ylellä.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Tarkoittanet Pesäpallolaulu-nimistä kappaletta. Kyseessä on Arvo Salon sanat ja Kaj Chydeniuksen sävellys. Tämä löytyy tekstinä Tehdään teatteria -julkaisun Kabareelauluja-osiossa (Tammi, 1967 ; toim.Eija-Elina ja Timo Bergholm).

Tämä lienee julkaistu aika tuoreeltaan. Äänitteenä ensimmäinen julkaisu Love recordsin singlen Selma B-puoli vuodelta 1966 Kalle Holmbergin ja Otto Donnerin orkesterin esittämänä.

0 ääntä

Kommentit

Tuo singlelevy, jossa on Kalle Holmbergin esittämä Pesäpallolaulu ja Kaisa Korhosen Selma, julkaistiin vasta toukokuussa 1967. Molemmat esitykset ehtivät kyllä ilmestyä alun perin jo vuoden 1966 puolella, mutta tuossa vaiheessa Chydeniuksen LP-levyllä Lauluja (arvostelu esim. HS 15.12.1966).