Kuinka paljon raamattuja on painettu ja kuinka paljon niiden valmistamiseksi on kaadettu puita?

Kysytty

Kuinka paljon raamattuja on painettu ja kuinka paljon niiden valmistamiseksi on kaadettu puita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen on mahdoton vastata, koska kukaan ei tiedä, kuinka paljon Raamattuja on maailmassa kaikkina vuosisatoina painettu. Wikipedian artikkelin mukaan pelkästään englanninkielisiä ns. Gideonin raamattuja on painettu yli 2 miljardia kappaletta ja Jehovan todistajat arvioivat kokonaismääräksi 6 miljardia. En onnistunut löytämään edes karkeata arviota pelkästään Suomessa julkaistujen Raamatun eri versioiden painosmääristä (painosmäärät ovat yleisesti ottaen ns. liikesalaisuuksia), mutta on selvää, että sitä on täytynyt pelkästään viralliseen seurakuntien käyttöön painattaa satojatuhansia, todennäköisesti yli miljoonankin menevä määrä.

Raamattu on laaja teos, mutta se painetaan usein ohuelle erikoispaperille, josta käytetään myös lempinimeä "raamattupaperi". Jos jätämme tällaiset yksityiskohdat huomiotta, voimme tehdä karkeita arvioita Yleisradion julkaiseman jutun laskelmien pohjalta. Siinä on arvioitu, että 100.00 kappaleen painos ns. tavanomaisen kokoisesta romaanista (esimerkkinä Oksasen Minne kyyhkyset katosivat) kuluttaa paperia 45 tonnia, jonka tekemiseen on pitänyt kaataa yli 400 kpl puunrunkoja, joiden pituus on 10 metriä ja keskipaksuus 20 cm. Tämän laskelman pohjalta voidaan hyvin karkealla tasolla sanoa, että jos Suomessa on painettu esim. miljoona Raamattua, niiden painattamiseen on tarvittu noin 4000 vankkaa puunrunkoa, kahden miljoonan painattamiseen vastaavasti 8000 runkoa. Kuuden miljardin Raamatun painattamiseen puita onkin sitten kaatunut jo 240 miljoonaa runkoa.

Heikki Poroila