Kuinka paljon on enimmillään "kivenheiton päässä"? Voiko se myös joskus tarkoittaa ihan kirjaimellisesti, että oli ihan todella lähellä, eli sen verran lähellä…

Kysytty

Kuinka paljon on enimmillään "kivenheiton päässä"? Voiko se myös joskus tarkoittaa ihan kirjaimellisesti, että oli ihan todella lähellä, eli sen verran lähellä, että kiven olisi voinut heittää sinne?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirja määrittelee kivenheiton kuvainnolliseksi mitaksi varsinkin. lyhyehkölle etäisyydelle:

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/

Mitään vähimmäis- tai eninmmäismittaa kivenheitolle ei liene määritelty.

5 ääntä

Kommentit

Sanoisin itse kivenheiton päässä on lyhyimmillään etäisyydellä, jonne oikean kiven pystyisi heittämään, eli ehkä n. 10m, sitä lyhyempi on jo niin lähellä, että se on joko nurkan takana tai vieressä.

Pisimmillään ”kivenheiton päässä” voi olla todella kaukana, mutta johonkin muuhun matkaan verrattuna tosi lähellä.

Esim. Jos lentää Saksaan/Tanskaan/Britteinsaarille, niin onhan se lento aika kivenheiton päässä, verrattuna jos lentää Amerikkaan/Kaakkois-Aasiaan/Japaniin jne.

Kivenheitto on lyhyempi, kuin poronkusema. Montako kivenheittoa poronkusema on?

"Että, jotta, koska, kun, jos, vaikka, kuin". Näin aikaisemmin (60v. sitten) koulussa opetettiin, että näiden eteen pilkku.

1960-luvulla kielenhuollon linjaa edusti laajalevikkinen Saarimaan Kieliopas. Siinä opastetaan 1950-luvun ja 1960-luvun painoksissa sivulla 134:
"Huomattakoon, että kuin-sanan eteen ei panna pilkkua, kun se ei aloita sivulausetta. - - Lyhyen lauseen edeltä pilkku tällöinkin voidaan jättää pois."

Juu, en varmaan sitten ole lukenut tuota täyskaimani opusta. Tuo loru pilkkujen käytöstä opetettiin jo kansakoulussa ja on riittänyt tähän asti.

Ulkoa opeteltavien luettelojen lisäksi opetettiin tarkennuksia niiden soveltamisesta.
Oppikirjani 1960-luvulta on tallessa. Sivulla 134: "Kuin-konjunktion eteen pannaan pilkku, jos se aloittaa sivulauseen (jossa tulee siis olla predikaatti)."

SItäpaitsi, jatkokysymys oli ihan asiallinen, sillä poronkusema on ihan tunnettu, vaikkakin virallisesti määrittelemätön mitta (1,5 km - 7,5 km). Kysymys on vain siitä, mikä on kivenheiton ja poronkuseman välinen suhde. Onko sellaista ihan oikeasti olemassa, eli missä vaiheessa kivenheitto vaihtuu poronkusemaksi? Onko se tuo 1.5 km? Kivenheittohan ei tarkoita mitoista puhuttaessa useinkaan fyysistä kivenheiton tapahtumaa. (Ja taas pilkut on varmaan väärässä paikassa, mutta vähät väliä)