Kuinka monta kieltä maailmassa on?

Kysytty

Kuinka monta kieltä maailmassa on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maailman kielten lukumäärästä voi esittää vain ristiriitaisia lukuja, sillä laskentatapoja on niin monenlaisia. Se, lasketaanko jotkin kielimuodot eri kieliksi vai saman kielen eri murteiksi, on myös kiistanalainen asia. Usein valtiolliset rajat määrittävät kielten rajat. Joskus on puhuttu mm. siitä, että ruotsi, norja ja tanska ovat niin lähellä toisiaan, että ne voitaisiin laskea yhdeksi ja samaksi kieleksi. Toisaalta taas esimerkiksi saamen kielen eri murteet (tai kielimuodot) ovat niin kaukana toisistaan, että saamen puhuja ei välttämättä edes ymmärrä toista saamen puhujaa, vaikka nämä laskettaisiin yhdeksi ja samaksi kieleksi. Lisäksi maailmassa on vielä lukuisa määrä syrjäisten heimojen kieliä, joita ei ole riittävässä määrin tutkittu. Uhanalaisia kieliä on paljon; kieliä myös kuolee jatkuvasti.

Joka tapauksessa Jaakko Anhava mainitsee vuonna 1998 ilmestyneessä kirjasssaan "Maailman kielet ja kielikunnat" (s. 11) maailman kielten lukumääräksi n. 5 000 - 6 000. Anhavan mukaan jotkut esittävät vielä tätäkin suurempia lukuja. Virallisten valtionkielten määrä on pienempi kuin itsenäisten valtioiden, sillä useissa maissa on käytössä sama kieli.

Jaakko Anhavan kirja on hyvä lähde, jos haluat tutkia aihetta tarkemmin. Toinen suomenkielinen alan perusteos on Aulis J. Joen "Maailman kielet" (1984). Kannattaa tutustua myös kirjaan "The atlas of languages--the origin and development of languages throughout the world" (1997) sekä Kenneth Katznerin "The languages of the world" (1986). Kaikkia löytyy pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastoista. Saatavuuden voit tarkistaa Plussa-tietokannasta http://www.libplussa.fi . Tietoa voi etsiä myös Internetistä, esim. http://www.ethnologue.com//web.asp .

109 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Onko kieliä oikeasti noin vähän?

Haluaisin tietää mitä kieltä on oheinen lause: Konfliktet gjyqesore lidhur me kontraten e sigurimet te pasurise shenditr dhe jetes ne Gjykaten e rrethit Tirane.

Sieltä täältä olen hiukan ymmärtäväni, "a en sua tolkkua! Voittego avittua?"

Albanian kieltä