Otsikko
Lukeeko kirjallisuuden tutkijat tai joku taho kirjojani mitä niillä tehdään miten suomen runoilijat suuret runoilijat on löydetty

Kysytty

Lukeeko kirjallisuuden tutkijat tai joku taho kirjojani? Mitä niillä tehdään? Miten Suomen suuret runoilijat on löydetty?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjallisuuden tutkijat lukevat ajan mittaan ainakin pääosan suomenkielellä julkaistavasta kaunokirjallisuudesta, ainakin sen osan, jota ei pidetä puhtaasti viihdekirjallisuutena. Tunnetuksi kirjailijaksi tai runoilijaksi tuleminen on yleensä vuosikymmeniä kestävä prosessi, jonka aikana kirjailija osoittaa kykynsä ja lukeva yleisö kiinnostuksensa. Tutkijoiden roolina on yleensä arvioida jälkikäteen kirjailijoiden elämäntyötä, ei niinkään etsiä tai löytää elävien kirjailijoiden joukosta "tähtiä". Jonkin verran tietenkin kirjailijan saamaan huomioon ja menestykseen vaikuttaa se, miten keskeisten tiedotusvälineitten kuten suurimpien sanoma- ja aikakauslehtien toimittajat kirjailijasta ja hänen tuotannostaan kirjoittavat. Joskus sattuu niinkin, että kun kriitikko kirjoittaa kehuen jostain muuten tuntemattomasta kirjailijasta, kiinnostus häneen saattaa nopeasti lisääntyä. Myös televisiolla ja elokuvalla on nykyään joskus tällainen vaikutus kirjailijan maineelle. Viime kädessä kuitenkin suuri lukeva yleisö ratkaisee sen, keistä tulee ns. suuria kirjailijoita ja runoilijoita. Se on suurelta osin arvoituksellinen prosessi, jota kukaan ei etukäteen pysty ennustamaan.

Heikki Poroila