Kuinka monella Suomen paikkakunnalla on nykyään hotelli, joka käyttää nimessään sanaa kaupunginhotelli? Kun esimerkiksi Kuopiossa on joskus ollut, mutta ei…

Kysytty

Kuinka monella Suomen paikkakunnalla on nykyään hotelli, joka käyttää nimessään sanaa kaupunginhotelli? Kun esimerkiksi Kuopiossa on joskus ollut, mutta ei taida nykyään olla. Entä mikä on ollut syynä siihen, että joskus on ollut, mutta nykyään ei? Onko sanalle kaupunginhotelli mitään erityistä määritelmää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ruotsalaisen Wikipedian mukaan kaupunginhotelli on hotelli, jossa on ravintola, kaupungin tai paikkakunnan keskustassa. Ruotsissa kaupunginhotellit olivat kytköksessä rautatien rakentamiseen 1800-luvulla. Tarvittiin enemmän majoitustiloja, joista ennen olivat huolehtineet kestikievarit ja huoneenvuokraus. Kaupunginhotellit olivat kirkon ja raatihuoneen ohella kaupungin vaikuttavimpia rakennuksia ja majoitus oli kallista.

Suomen majoitusliikkeet 2008 –kirjasta löytyi Pietarsaaren, Tammisaaren ja Tornion kaupunginhotellit.  Tornion kaupunginhotellin nimi muuttui vuonna 2015 Park Hoteliksi.

Vuonna 1902 rakennetun Kuopion kaupunginhotellin toiminta lakkautettiin alkuvuodesta 1986.  Paikalla on sijainnut Sokos Hotelli Puijonsarven yökerho Puikkari.

Siis tällä hetkellä Suomessa on enää kaksi toimivaa kaupunginhotellia : Pietarsaaren kaupunginhotelli (perustettu 1899) ja Tammisaaren kaupunginhotelli.

Nykyisin paikkakunnilla on useita hotelleja, ei yksi ainoa kaupunginhotelli. Kaupunginhotellin nimen käyttöä ehkä estää myös sen historiallinen ja vanhahtava kaiku.