Kuinka kylmäilma kohdistuu lentokoneeseen joka lentää 11000m korkeudessa 900kmh

Kysytty

Kuinka kylmä ilma kohdistuu lentokoneeseen, joka lentää 11000m korkeudessa 900 km/h

Vastaus

Vastattu

Hei!

Noin 11 km korkeudessa on ilmakehän osa nimeltä tropopaussi, jonka lämpötila on noin -60 astetta (https://www.ilmatieteenlaitos.fi/ilmakeha-ja-saailmiot). Siihen, miten paljon lentokoneen nopeus vaikuttaa koneeseen kohdistuvan ilman kylmyyteen, en ole löytänyt vielä vastausta. Olen lähettänyt kysymyksesi eteenpäin, ja otan uudelleen yhteyttä, jos saan vastauksen.