Kuinka kauan varauksen saapuminen kirjastoon kestää? Jos asun Helsingissä ja varaan Helsingin alueella olevasta kirjastosta, kestääkö se vähemmän, kuin esim…

Kysytty

Kuinka kauan varauksen saapuminen kirjastoon kestää?
Jos asun Helsingissä ja varaan Helsingin alueella olevasta kirjastosta, kestääkö se vähemmän, kuin esim. jos varaan Espoon, Vantaan tai Kauniaisen puolelta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisesti ottaen varaus saapuu nopeammin, jos se tulee kaupungin sisältä kuin jos se tulee kaupungin ulkopuolelta. Helsingin kirjastosta toiseen varaus saapuu yleensä 2–3 arkipäivässä. Toisaalta esimerkiksi Pasilan kirjastosta lähetetyt varaukset ovat yleensä toisessa Helsingin kirjastossa jo seuraavana päivänä.

Helsingin kaupunginkirjastossa kirjalaatikoita siirretään kirjastosta toiseen yöaikana. Usein varaukset lajitellaan Pasilassa, jolloin saapumisessa menee vielä toinenkin yö. Jos kirjat menevät Helsingin ulkopuolelle, saattaa sielläkin kuljetuksessa tai lajittelussa mennä ylimääräistä aikaa. Oma lukunsa ovat hyvin pienet kirjasto, joista kirjat kulkevat muualle vain kerran viikossa. Niistä varauksen saapuminen voi siis kestää vielä pidempään. Näistä syistä varauksen kulkuun kestävää aikaa ei voi sanoa tarkasti.

Tietysti myös varauksen käsittelyssä saattaa joskus sattua virheitä, joiden vuoksi kirja joutuu väärään paikkaan. Silloin varauksen saapuminen voi kestää tavallista pidempään. Jos matkalle lähtenyt varaus ei ole parissa viikossa saapunut, siinä on mitä luultavimmin tullut jokin ongelma. Varauksen jäädessä pitkäksi aikaa matkalle kannattaa ottaa yhteyttä kirjastoon.