Otsikko
Koulussa puhuttiin sananvapaus- ja julkisuuslaista . Miten nämä lait vaikuttavat kirjaston toimintaan käytännössä?

Kysytty

Koulussa puhuttiin sananvapaus- ja julkisuuslaista . Miten nämä lait vaikuttavat kirjaston toimintaan käytännössä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Julkisuuslailla viitataan lakiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999), jossa käsitellään mm. asiakirjojen julkaisuutta. Lain 4 § määrittelee viranomaisen käsitteen ja suuri osa kirjastoista kuuluu määrittelyn piiriin. Laissa säädetään mm. asiakirjojen julkisuudesta ja viranomaisen tiedottamisvalvollisuudesta. Nämä säädökset koskevat siis valtaosaa kirjastoista.

Henkilötietojen rekisteröinnistä ja siihen liittyvästä yksityisyyden suojasta säädetään useissa eri laeissa.

Lisätietoa voit löytää osoitteesta http://www.tietosuoja.fi .

Mikäli tarkoitat sananvapauslailla lakia sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä 13.6.2003/460, niin säädös ei varsinaisesti kohdistu kirjastoihin. Sananvapaudesta säädetään myös Suomen perustuslaissa 731/1999 ja sitä sivutaan useissa muissakin laeissa.

Kirjastollamme ei ole mahdollisuuksia tulkita näiden lakien asiasisältöjä yksityiskohtaisemmin. Tulkintaohjeita voi löytää esim. ko. lakeja koskevista hallituksen esityksistä ja oikeuskirjallisuudesta.

Ohessa muutama viite asiaa koskevasta kirjallisuudesta:

Sananvapaus, joukkoviestintä ja sääntely / Riku Neuvonen. - Hki : Talentum, 2006

Suomalainen perusoikeusjärjestelmä / Ilkka Saraviita. - Hki : Talentum, 2005

Sananvapaus / Riitta Ollila. - Hki : Tietosanoma, 2004

Julkisuus- ja salassapitolainsäädäntö : laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta ja siihen liittyvät lait / Anna-Riitta Wallin, Timo Konstari. Helsinki : Suomalaiset oikeusjulkaisut , 2000.