Koska Loimaan pääkirjasto on perustettu?

Kysytty

Koska Loimaan pääkirjasto on perustettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuten pitkin Suomea Loimaallakin kansankirjastoasetus heräsi 1850-luvun lopulla.  Kansankirjaston perustaminen hyväksyttiin pitäjänkokouksessa vuonna 1861 ja samana vuonna aloittivat toimintansa myös Loimaan ensimmäiset kansankirjastot.

Loimaan kauppalaan kirjasto perustettiin vuonna 1935. Aivan alkuvaihetta lukuun ottamatta kirjasto toimi kauppahallirakennuksessa. Kirjasto toimi kauppahallirakennuksessa vuoteen 1956 jolloin se muutti naapuritaloon ns.kauppalantaloon.

Veikko Laakso: Suur-Loimaan historia 2 (1994)

Jari Niemelä: Suur-Loimaan historia 3 (2003)