Koska joulu tulossa 24 päivä vietään joulua niin miksi sitä vietetään ? joku sanoi että jeesuksen syntymään mutta joku sanoo että jeesus syntyi kesäkuussa ?…

Kysytty

Hei

koska joulu tulossa 24 päivä vietään joulua niin miksi sitä vietetään ?
joku sanoi että jeesuksen syntymään mutta joku sanoo että jeesus syntyi kesäkuussa ?
onko totta ?
Jos on niin miksi sitä vietetään jouluina 24 päiväna

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varsinainen joulujuhla on 25.12., vaikka ilmeisesti Suomessa aatto yleensä koetaan pyhän kohokohdaksi.

Kristityissä maissa joulua on vietetty Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhlana. Jeesuksen tarkkaa syntymäaikaa ei tiedetä, Raamattu on tästä asiasta melko vaitonainen (tapahtumasta kerrotaan Matteuksen evankeliumin 1. luvussa ja Luukkaan evankeliumin 2. luvussa). Yleensä arvellaan, että hän syntyi muutama vuosi ennen ajanlaskumme alkua eli voimme sanoa, että "Kristus syntyi ennen Kristuksen syntymää". Ajanlaskumme on peräisin vasta 500-luvulta, jolloin Jeesuksen Kristuksen syntymän (vähän virheellisesti) oletettu ajankohta katsottiin vuodeksi 1.
Kristityt ovat ryhtyneet viettämään joulukuun 25. päivää Jeesuksen syntymäpäivänä 300-luvulla. Siitä miksi tämä päivä on valittu, on monta teoriaa. Toisten mukaan päivään on päädytty siten, että on haluttu antaa tuonaikaisessa Rooman valtakunnassa vietetyille pakanallisille juhlille (saturnaliat, voittamattoman auringon juhla)kristillinen sisältö, toisten mukaan taustalla ovat erilaiset Raamatun perusteella tehdyt laskelmat. Mahdollisesti myös juutalaisella juhlakalenterilla on ollut osuutensa asiassa. Kristinuskohan syntyi tavallaan juutalaisuuden lahkona ja juutalaiset viettivät tähän vuodenaikaan omaa hanukkajuhlaansa.

Joulukuun loppupuoli on sinänsä ollut sangen otollinen ajankohta erilaisille juhlille. Päivä on koko syksyn ajan lyhentynyt, pelottava pimeys on lisääntynyt, mutta nyt tapahtuu käänne ja valo rupeaa jälleen lisääntymään (talvipäivänseisaus). Paitsi roomalaiset niin myöskin muinaiset germaanit ovat tässä nähneet aiheen juhlaan. Monet joulunviettotapamme saattavatkin olla lähtöisin näistä yhteyksistä, vaikka niille myöhemmin on annettu kristillisiä selityksiä. Myös suomen kielen sana 'joulu', joka on lainautunut varhain kieleemme ruotsista, viittaa tällaiseen muinaisten germaanien keskitalvenjuhlaan. Useissa eurooppalaisissa kielissä joulua kuitenkin tavallisesti nimitetään selvästi Jeesuksen Kristuksen syntymään viittaavilla sanoilla, esim. englannin Christmas ('Kristuksen messu'), hollannin kerstmis ('Kristuksen messu'), ranskan Noël, italian natale, espanjan navidad ('syntymiseen liittyvä'), venäjän рождество/roždestvo ('syntyminen') ja puolan Boże Narodzenie ('Jumalan syntyminen').

Koska kristityt maat ovat pitkälti maallistuneet ja koska niihin on viime vuosikymmeninä muuttanut runsaasti väkeä vieraista kulttuureista, on myös joulun viettoa haluttu muuttaa selvästi kristillisestä juhlasta jonkinlaiseksi yleisluontoiseksi valon juhlaksi.

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kristinusko, kuten moni muukin isompi usko otti paikallisten pakanajuhlien ajankohdat ja monet perinteet omiin niminsä juurikin siksi, että pakanat olisi ollut helpompi käännyttää "oikeaan uskoon". Samaa on havaittavissa myös symboliikan puolella (uskontojen lisäksi myös aatteissa).