Kiteyttikö Aristoteles ajatuksensa ystävyydestä johonkin tiiviiseen lauseeseen, johon viitatan ystävyyttä tutkittaessa, jos niin miten se kuuluu.

Kysytty

kiteyttikö Aristoteles ajatuksensa ystävyydestä johonkin tiiviiseen lauseeseen, johon viitatan ystävyyttä tutkittaessa, jos niin miten se kuuluu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aristoteleen Nikomakhoksen etiikassa käsitellään laajasti ystävyyden hyvettä. 8. kirja käsittelee kokonaisuudessaan ystävyyttä. Ystävyyssitaatteja, joita käytetään jonkin verran, on useampia

Kukaanhan ei haluaisi elää ilman ystäviä,vaikka hänellä olisi kaikki muu hyvä. - Nikomakhoksen etiikka, 8, 1. luku (1155a, 5).

Ystävä on toinen minä - Nikomakhoksen etiikka 9. kirja, luku 4 (1166a 29-33) Kun siis kaikki tämä kuuluu hyvälle ihmiselle hänen suhteessaan itseensä ja kun hän suhtautuu ystäväänsä kuten itseensä (sillä ystävä on toi­nen minä), myös ystävyys näyttää olevan jotakin tällaista ja ystäviä ne, joille tällaiset ominaisuudet kuuluvat.

Yksi sielu kahdessa ruumiissa - Diogenes Laertios, V 20, kertoo, että Aristoteleen vastaus kysymykseen Mikä on ystävä? oli Yksi sielu, joka asuu kahdessa ruumiissa. (To the query, "What is a friend?" his reply was, "A single soul dwelling in two bodies." ) http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.01.0258%3Abook%3D5%3Achapter%3D1 Tätä lausetta ei siis löytyisi Aristoteleen omista, säilyneistä teksteistä.

Artikkeli Aristoteleen ystävyys-käsitteestä, Aristotle on Making Other Selves, by Elijah Millgram. Canadian Journal of Philosophy 17 (2), June 1987: 361-376, http://www.elijahmillgram.net/aomos.html