Osaisitteko suositella joitakin kirjoja, joissa on keskeisessä roolissa aikuisen miehen ja naisen ystävyyssuhde, tai joissa edes suhteellisen keskeisessä…

Kysytty

Hei! Osaisitteko suositella joitakin kirjoja, joissa on keskeisessä roolissa aikuisen miehen ja naisen ystävyyssuhde, tai joissa edes suhteellisen keskeisessä roolissa olevat nainen ja mies ovat keskenään ystävät, ilman romanttisia tai seksuaalisia virityksiä. Kirjailijan kotimaalla ja kirjan genrellä ei ole väliä, hakusessa ei kuitenkaan ihan ensisijaisesti ole esim. sellaiset chick-lit -teokset, joissa sinkkunaisen paras ystävä on homomies. Plussaa, jos kirja sijoittuu suurin piirtein nykyaikaan, sanotaan vaikka n. 1970-luvulta eteenpäin.
Tämä kysymys kumpuaa kiinnostavasta verkkokeskustelusta, jossa etsittiin naisten ja miesten välisiä ystävyyssuhteita fiktiosta. Niitä löytyi kyllä tv-sarjoista, elokuvista ja sarjakuvistakin, mutta romaaneja aiheista ei juurikaan osattu nimetä. Löytyisiköhän, vai pitääkö meidän keskustelijoiden ruveta itse kirjoittamaan tällaista kirjaa? ;)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys osoittautui varsin haastavaksi. Miesten ja naisten välistä ystävyyttä romaaneista kyllä löytyy, mutta melkein aina se osoittautuu alkusoitoksi romanssille.

Anna Gavaldan romaanissa Kimpassa naispuolinen päähenkilö tutustuu kahteen mieheen, joista toisen kanssa suhde muuttuu romanttiseksi, mutta toisen kanssa säilyy ystävyytenä. Dekkareissa esiintyy toisinaan ystäviksikin luokiteltavia mies-nais-työpareja. J. K. Rowlingin salanimellä Robert Galbraith kirjoittamassa dekkarissa Käen kutsu miespuolisen yksityisetsivän ja hänen naispuolisen sihteerinsä välillä vallitsee ystävyys. Peter O'Donnellin Modesty Blaise -kirjoissa päähenkilöllä on miespuolinen työtoveri ja ystävä Willie Garvin. Kotimaisista voisi ehkä ajatella Matti Yrjänä Joensuun Harjunpää-kirjoja, joissa vastaava suhde vallitsee päähenkilön ja Onerva Nykäsen välillä. Leena Lehtolaisen Maria Kallio -dekkareissa Marian läheinen ystävä on hänen kollegansa Pekka Koivu. Mikäli sarjakuvaromaaanit käyvät, JP Ahosen ja KP Alaren Perkeros-teoksessa Akseli ja Lilja ovat bändikaverit ja ystävät.