Kirjoitan koulutehtävänä raporttia videopelien roolista kirjastoissa. Haluaisin tiedustella milloin videopelit on laajamittaisemmin otettu osaksi kirjastojen…

Kysytty

Kirjoitan koulutehtävänä raporttia videopelien roolista kirjastoissa. Haluaisin tiedustella milloin videopelit on laajamittaisemmin otettu osaksi kirjastojen kokoelmia? Lisäksi haluaisin tietää, saako jostain selvitettyä tiettyjen kirjastojen pelikokoelmien kappalemääriä? tilastot.kirjastot(.)fi-sivuston hakukoneessa peleille ei ole omaa luokkaansa vaan ne kuuluvat ilmeisesti luokkaan 'muut aineistot', joka jättää liikaa arvailun varaa lukumääristä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koottua tietoa ei taida olla yhdestä paikasta saatavissa, joten suosittelen yhteydenottoja eri kirjastoihin. Kirjastojen peliasioista tietävät voinevat ottaa ns. kopin kysymyksestä, ja tätä palvelua seuraavat vinkata heille.

Jos puhutaan konsolipeleistä, niin Oulun kaupunginkirjastossa niiden lainaus alkoi 2011. Samana vuonna aika moni muukin kirjasto ilmoitti tästä uudesta palvelusta, joten siinä ehkä on tuo laajamittaisen omaksumisen ajankohta. Pääkaupunkiseudun kirjastot olivat aloittaneet toiminnan jo pari-kolme vuotta aikaisemmin.

PC:llä pelattavia lasten videopelejä lienee kirjastoissa ollut jo kymmenen vuotta aikaisemmin, mutta niiden nimekemäärät sisältyvät sekalaiseen aineistolajiin CD-ROM.