Kirjastolaiset, Kirjoitin tästä jo aikaisemmin toisaalle mutta ilmeisesti viesti hukkui jonnekin internetin mysteeriseen maailmaan. Omistan olohuonekonen joka…

Kysytty

Hei kirjastolaiset,

Kirjoitin tästä jo aikaisemmin toisaalle mutta ilmeisesti viesti hukkui jonnekin internetin mysteeriseen maailmaan.

Omistan olohuonekonen joka olen koko digikauden katsonut ja nauhoittanut televisiolähetyksiä. Homma on pelannut tosi hyvin. Vain koneen sisäinen datalevy on pitänyt vaihtaa mutta niitähän hajoilee tavallisistakin digibokseista.

Olen ollut erittäin tyytyväinen ei ole tarvinnut ziljoonia laitteita vaan tällä yhdellä on koko perhe pärjännyt. Internet blueray dvd mitä noita nyt onkaan niin ne kaikki toimii samassa koneessa.

En ole mikään tietokonenero ja olen alkanut ihmettelemään että miten saisi jonkin HD kanavapaketin näkyviin tässä tietokoneessa. Kaverini mukaan haaveeni tulee jäämään haaveeksi conaxlinkityksen vuoksi. Netissä ei ole missään selkeästi kerrottu tästä asiasta vaan pitäisi olla tietokonenörtti jotta käsittäisi.

Voisitteko auttaa tässä. Mikä on conax-linkitys? Estääkö tuo sen että tietokoneella näkisi HD-kanavia. Tämä tietokone on asiantuntijoiden mukaan niinsanottu HTPC-tietokone jos tuolla nyt on merkitystä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikuttaa siltä, että ainakin kaapeliverkossa maksullisten HD-kanavien katselu ei onnistu nykyään. Suojattujen, maksu-TV-kanavien katsomiseen kaapeliverkossa vaaditaan, että maksukortti ja katsomislaite "paritetaan" ja PC-laajennuskorteille tähän ei ole kaapeliyhtiöt antaneet tähän lupaa:
http://blogit.tietokone.fi/ossi/2009/12/joululahjaksi-maksukanavia-koti…

Mikään ei kuitenkaan viittaisi siihen, että antenniverkossakaan maksukanavien katselu onnistuisi, mutta tästä ei löytynyt mitään varmaa lähdetietoa. Maksutelevisio-operaattoreilla näyttäisi siis olevan valta sanoa, että minkälaisilla laitteilla maksullisia HD-kanavia voi katsella.

Testatutlaitteet-sivustolla ei HTPC-laitteita mainita:
http://www.testatutlaitteet.fi

Kannattaa siis kysyä omalta maksukanavien jakelusta vastaavalta operaattorilta ainakin ennen kuin maksukanavia ryhtyy tilaamaan.

Lisätietoa:
http://www.squidoo.com/htpc-ja-hd-kanavat
http://koodinvuoksi.net/htpc-blogi.php?article=6
http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?77972-CI-salaus-ja-korttil…

13 ääntä

Kommentit

Minulla on Anyseen USB digi. Onko tietoa voiko tällä katsoa HDta.

Riippuu siitä että mitä digitv:ta katsot. Onks kyse antennitaloudesta vai kaapelitelevisiosta. Antennitaloudessa ei tuon ylläolevan linkin tietojen mukaan oo mahollista HD.

Elikkäs DVBC verkko tämä on. Anysee CE30 on laitteen malli.

Ihan turhaan tota pohditte et mikä digityyppi on kyseessä. Anyseen laitteissa on sisäänrakennettu conakx. Kuten noiden lisätietolinkkien kautta näkyy niin pitäisi olla erillinen linkitys conakxmoduuli ja sellaista ei voi anyseen boksien kanssa käyttää.

No näinhän seon näkösään. Tässä anyseessa on tosiaan sisäänrakennettu moduuli. Ja niinkun noissa ohjeissakin sanotaan niin pitäis olla erillinen vuokrausmoduli.

Kiitos jelpistä kuitenkin eipähän tarvitse nyt tätä enää ihmetelä

Tämä tulee ehkä myöhässä mutta kuitenkin. Sinun pitäisi hankkia viritinkortti jossa on CI-paikka. Huom, ei siis saa olla Conaxtoimintoa valmiina tuossa virittimessä.

CI paikkaan sittten laitat tuollaisen vuokrattavan Conax moduulin. Vaikea asia ainakin minulle tämä homma käsittää mutta asiantuntevat pckaupat auttavat.